Zdalne nauczanie, w obliczu którego stanęło szkolnictwo, oprócz zaskoczenia przyniosło wiele wyzwań. Dość szybko nauczyciele odnaleźli się w nowej rzeczywistości, w czym niewątpliwie pomogły pilnie uruchomione przez MCDN sieci współpracy i samokształcenia.
Od 26 marca grupa polonistów ze szkół podstawowych współpracuje w ramach sieci Jak zdalnie uczyć języka polskiego?, którą koordynuje Bożena Jopek – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Ośrodku w Oświęcimiu. Platforma e-learningowa okazała się pomocnym narzędziem do pracy i wszyscy uczestnicy szybko nauczyli się po niej poruszać.
Współpraca i samodoskonalenie odbywają się w kilku obszarach, ale największym powodzeniem cieszy się wymiana dobrych praktyk i „pomoc koleżeńska” polegająca na merytorycznych e-konwersacjach, prezentacji ciekawych pomysłów na zdalne lekcje, zamieszczaniu na forum konspektów zajęć, prezentacji multimedialnych czy linków do sprawdzonych zasobów edukacyjnych.
Ważnym elementem zorganizowanej sieci jest także wzajemne wspieranie się nauczycieli
w tematach dotyczących strony technicznej i wychowawczej zdalnego nauczania. Wymiana dobrych praktyk, wspieranie się w rozwiązywaniu problemów i wzajemna mobilizacja wskazują na to, że tego typu zdalna współpraca będzie nadal kontynuowana, kiedy wrócimy do stacjonarnego trybu doskonalenia.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.