Jednym z działań zaplanowanych w ramach projektu „Cyberświadomi” była, zorganizowana przez MCDN Ośrodek w Tarnowie, debata oksfordzka połączoną z galą konkursową.
Teza debaty przeprowadzonej 14 grudnia br. brzmiała: „Rozwój mediów społecznościowych przyniósł nam więcej szkód niż pożytku”. Debatowały drużyny z II Liceum Ogólnokształcącego im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowie oraz z Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych Technikum nr 4 im. Tadeusza Tertila w Tarnowie.
Marszałkiem debaty był Marcin Lewandowski, prowadzący Tarnowską Ligę Debatancką.
Obie strony Propozycji i Opozycji prezentowały wysoki poziom umiejętności retorycznych, krytycznego myślenia, przekonującego toku argumentacji oraz precyzyjnego planowania wypowiedzi w wyznaczonym czasie. Mówcy i doradca, w ambitnej rywalizacji, wykazali siłę trafnej argumentacji.
Debata przekonująco odzwierciedlała istotę tezy, pokazała jej aktualność i wzbudziła duże emocje po obu stronach. Zwyciężyła drużyna ZSME, która broniła tezy. Uzasadnienie wyboru zespołu przedstawił Andrzej Król, sędzia główny debaty. Na koniec, obie drużyny pogratulowały sobie wystąpień.
Po tym emocjonującym „starciu” odbyła się uroczysta gala podsumowująca konkurs „Czy media społecznościowe szkodzą czy pomagają w komunikacji?”. Jego celem było wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego nawigowania w sieci, krytycznej analizy informacji, narzędzi i materiałów opartych na sztucznej inteligencji, które są dostępne w sieci. Zadaniem uczestników było przygotowanie infografiki o walorach edukacyjnych stanowiącej odpowiedź na postawione w tytule konkursu pytanie. Nadesłane prace konkursowe prezentowały bardzo wysoki poziom wiedzy, kreatywności i umiejętności uczestników.
W trakcie gali wręczono nagrody i wyróżnienia uczniom i ich opiekunom.
Wyniki konkursu na najlepszą infografikę: „Czy media społecznościowe szkodzą czy pomagają komunikacji między ludźmi”:
I miejsce: Weronika Zarabska – Szkoła Podstawowa im. płk Narcyza Wiatra w Gostwicy
II miejsce: Aleksandra Pędzisz – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Jachowicza w Bochni
III miejsce: Patrycja Czekaj – Szkoła Podstawowa nr 1 im. św. Józefa w Kaszowie
Wszystkim uczestnikom dziękujemy i gratulujemy fantastycznych pomysłów!
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]