W dniach 23-24 września na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie odbyła się XXVIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej „Diagnozowanie kształcenia w edukacji stacjonarnej i zdalnej” z udziałem pracowników uczelni wyższych, ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz nauczycieli z całej Polski.
Organizatorem XXVIII konferencji było Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Katedra Badań nad Edukacją Geograficzną Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie im. Komisji Edukacji Narodowej oraz Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Wydarzenie to ma wysoką rangę zarówno wśród naukowców zajmujących się ewaluacją procesów kształcenia, jak i wśród praktyków, pracowników okręgowych komisji egzaminacyjnych i nauczycieli. Swoją wiedzą, doświadczeniami i refleksjami dotyczącymi diagnostyki edukacyjnej podzieliło się wielu znamienitych ekspertów i pracowników naukowych. Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać wystąpień m.in. na temat: kształcenia zdalnego w świetle diagnoz, egzaminów uczelnianych w warunkach pandemii, różnicowania się poziomu i standardów pracy szkół oraz uczelni, pozaszkolnej oferty edukacyjnej, diagnozowania uczniów zdolnych, wykorzystanie diagnozy edukacyjnej w wewnętrznym i zewnętrznym nadzorze pedagogicznym.
Polecamy zapoznanie się z publikacjami zebranymi w konferencyjnym padlecie, zawierającym linki do wybranych artykułów i raportów z badań powiązanych z celami i tematyką konferencji.
W listopadzie 2025 r. zrealizowano projekt „System INIA w diagnozie dorosłych i dzieci”, poświęcony upowszechnieniu nowoczesnych, obiektywnych metod oceny artykulacji oraz praktycznemu wykorzystaniu analizatora pola akustycznego INIA. Przedsięwzięcie było efektem współpracy Akademii Tarnowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodka w Tarnowie.