„Dziękuję za przypomnienie, co jest priorytetem dla ucznia i jego rodziny w sytuacji choroby”, „Bardzo ciekawy wykład, omówione zostały istotne kwestie”, „Dziękuję za świetną konferencję, sporą dawkę wiedzy i inspirujące dobre praktyki”, „Bardzo dziękuję za bardzo ważne spotkanie, wszystkie inspirujące słowa; to był dobrze spędzony czas!”.
Przytoczone powyżej zdania to przykładowe opinie uczestników konferencji online pn. „Inkluzja” – edukacja włączająca w szkole – szanse i zagrożenia, która odbyła się 12 stycznia w Ośrodku w Krakowie.
Dr Krzysztof Gerc podczas inaugurującego wykładu „Nauczyciel szkoły ogólnodostępnej wobec wyzwań kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością” wprowadził prawie 200 uczestników w szeroki kontekst pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Powołując się na różnorodne polskie i zagraniczne badania, wskazał kto korzysta najbardziej, a kto (jeśli tak się dzieje) traci w systemie edukacji włączającej.
Aneta Garncarz – dyrektor Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych w Krakowie przedstawiła działania pilotażowego projektu w ramach Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą.
Druga część konferencji to dzielenie się doświadczeniem krakowskich nauczycieli, reprezentujących wszystkie etapy edukacyjne. Odpowiedzieli na pytania, jak może wyglądać praca z uczniem o zróżnicowanych potrzebach w klasach I-III, czym jest SOWA w Edutorze, czy każdy może nauczyć się matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej oraz dlaczego KAŻDY powinien uczyć się języka obcego.
W listopadzie 2025 r. zrealizowano projekt „System INIA w diagnozie dorosłych i dzieci”, poświęcony upowszechnieniu nowoczesnych, obiektywnych metod oceny artykulacji oraz praktycznemu wykorzystaniu analizatora pola akustycznego INIA. Przedsięwzięcie było efektem współpracy Akademii Tarnowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodka w Tarnowie.