17 listopada około 300 nauczycieli małopolskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych wzięło udział w konferencji online, zorganizowanej przez MCDN Ośrodek w Krakowie.
„Ekokonferencja” miała na celu wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych poprzez rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne wśród uczniów.
Podczas wystąpienia „Nie ma biologii bez ekologii” doradca metodyczny ds. biologii i przyrody szkół podstawowych dr Kinga Wierzbicka przedstawiła propozycje realizacji działań ekologicznych oraz przykłady „materiałów ekologicznych” do zastosowania na lekcjach biologii i przyrody.
Omówienia pomysłów i kreatywnych działań wykorzystywanych na lekcjach przyrody, chemii, fizyki, biologii i geografii dokonała Ewa Cwynar. Nauczycielka zaprezentowała „Akademię Żywiołów” – nieszablonowe i innowacyjne rozwiązanie, które można wykorzystać podczas zajęć pozalekcyjnych.
Michał Zatorski – nauczyciel-doradca metodyczny ds. geografii podczas wykładu „Ekorozwój w nauczaniu geografii” zapoznał uczestników konferencji z możliwościami realizacji zagadnień dotyczących rozwoju zrównoważonego na lekcjach geografii. Zaprezentował również przykłady wykorzystania ćwiczeń terenowych i metody projektu w kształtowaniu postaw proekologicznych u uczniów szkół podstawowych.
„Chemia dla zrównoważonego rozwoju” to wystąpienie poprowadzone przez dr. Karola Dudka-Różyckiego – doradcę metodycznego ds. chemii szkół ponadpodstawowych, na którym zaprezentowano wdrożenie idei zrównoważonej chemii poprzez projektowanie, wytwarzanie i wykorzystywanie w procesach i wyrobach chemicznych produktów.
Przedstawienie programu chemii (International Baccalaureate), który stwarza okazję do wielu działań dydaktycznych, które mogą kształtować postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne zaprezentował Patryk Własiuk.
Tomasz Dudek – doradca metodyczny ds. WF promował aktywność na świeżym powietrzu z edukacja ekologiczną oraz przedstawił realizację projektu PZLA oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska „EKOatleci”.
W listopadzie 2025 r. zrealizowano projekt „System INIA w diagnozie dorosłych i dzieci”, poświęcony upowszechnieniu nowoczesnych, obiektywnych metod oceny artykulacji oraz praktycznemu wykorzystaniu analizatora pola akustycznego INIA. Przedsięwzięcie było efektem współpracy Akademii Tarnowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodka w Tarnowie.