We wtorek tj. 24 września br., miało miejsce oficjalne spotkanie inaugurujące partnerstwo na rzecz realizacji drugiego komponentu projektu Małopolski Program Wspierania Uczniów. Wydarzenie to zgromadziło przedstawicieli władz samorządowych, oświatowych oraz reprezentantów Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN), a także delegacje z 47 organów prowadzących szkoły podstawowe w całej Małopolsce. Uroczystość stanowiła symboliczne rozpoczęcie szeroko zakrojonego przedsięwzięcia mającego na celu wszechstronne wsparcie uczniów w regionie.
Dyrektor MCDN, dr Łukasz Cieślik, powitał uczestników spotkania, podkreślając partnerski charakter projektu, który zakłada współpracę różnych podmiotów na rzecz rozwoju talentów i umiejętności uczniów.
Witold Kozłowski Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, otwierając spotkanie, zwrócił uwagę na ogromne znaczenie projektu dla podnoszenia jakości edukacji w regionie. Zaznaczył, że dla młodych mieszkańców Małopolski przedsięwzięcie to stwarza nowe możliwości rozwoju talentów oraz zapewnia solidne wsparcie w procesie ich odkrywania i kształtowania.
Profesor Jan Tadeusz Duda, przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, przypomniał o swoich działaniach w kwestii realizacji małopolskiego programu „Każde dziecko jest zdolne”, który stał się podstawą dla obecnej inicjatywy. Dzięki jego zaangażowaniu oraz przychylności radnych, projekt doczekał się kontynuacji na szerszą skalę, finansowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027. Podkreślił również, że kluczowym elementem skutecznego wsparcia uczniów jest rozpoznanie ich talentów oraz budowanie w nich wiary we własne możliwości.
Dr Gabriela Olszowska Małopolski Kurator Oświaty, podkreśliła z kolei, jak ważne jest rozwijanie umiejętności uczenia się u współczesnych uczniów oraz dostosowywanie edukacji do indywidualnych predyspozycji każdego z nich. Wyraziła nadzieję, że projekt przyczyni się do odkrycia i rozwoju potencjału dzieci w regionie.
Podczas spotkania omówiono organizacyjne i merytoryczne aspekty projektu. Anna Samborska-Milewska Wicedyrektor MCDN ds. administracyjno-projektowych, przedstawiła jego skalę, informując o planowanym wsparciu dla niemal 3600 uczniów, 1800 rodziców, 1600 nauczycieli oraz 180 szkolnych liderów. Krystyna Dynowska-Chmielewska, kierownik Wydziału Badań i Analiz, przytoczyła pozytywne opinie uczestników wcześniejszego pilotażu, podkreślając entuzjastyczne przyjęcie pilotażowego programu „Każde dziecko jest zdolne”, w środowisku edukacyjnym.
Kluczowym momentem uroczystości było wręczenie umów partnerskich dla 47 organów prowadzących szkoły, które zostały wybrane w trybie konkursowym do współpracy przy realizacji projektu. Partnerom gratulowano podjęcia wyzwania edukacyjnego i doceniono ich wkład w rozwój regionalnej oświaty.
Przed członkami partnerstwa stoją dwa lata intensywnej pracy (2024/2025 i 2025/2026), której celem jest realizacja założeń projektu. Organizatorzy mają nadzieję, że efekty działań przyniosą sukcesy uczniów, wzrost kompetencji nauczycieli, większą świadomość rodziców oraz poszerzenie oferty edukacyjnej szkół w Małopolsce.
Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, Priorytet 6. Fundusze Europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego – CP4(f), Działanie 6.12 Edukacja – projekty Województwa Małopolskiego, Typ projektu A, Komponent 2: Przygotowanie rozwiązań programowych oraz narzędzi diagnostycznych dotyczących uczniów zdolnych z syndromem nieadekwatnych osiągnięć a także wsparcie w tym zakresie kadry szkół podstawowych i uczniów tych szkół oraz ich rodziców.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]