20.12.2024

Innowacyjne strategie dydaktyczne podczas EDUweekendu – relacja z wydarzenia

dr Kinga Wierzbicka

Ogólnopolska Konferencja „EDUweekend: Nauczyciel wobec wyzwań współczesności” odbyła się 13 oraz 14 grudnia br. i zgromadziła ok. 200 nauczycieli z różnych części Polski. Uczestnicy wysłuchali inspirujących wystąpień oraz wzięli udział w warsztatach, które dały nowe pomysły na prowadzenie zajęć.

Głównym celem konferencji, zorganizowanej przez MCDN i Studenckie Koło Przyrodników Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, było wsparcie metodyczne i merytoryczne nauczycieli zainteresowanych edukacją przyrodniczą, w szczególności w zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

W pierwszym dniu konferencji mgr Monika Drzymulska-Derda, pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych w wystąpieniu pt.: „Profil absolwenta i absolwentki – droga do zmian w edukacji” zaprezentowała „Wstępny Profil Absolwenta i Absolwentki” zawierający kompetencje, wartości i wiedzę, jakie powinna zdobywać młodzież na różnych etapach edukacyjnych.

Warsztaty pt.: „Kompetencje przyszłości” poprowadzili Karolina Chmura oraz Piotr Walczak z UKEN. Uczyliśmy się na nich tworzyć treści quizów i testów online oraz interaktywnych materiałów edukacyjnych. Nie zabrakło również miejsca na przedstawienie gotowych strategii oraz gier terenowych i scenariuszy zajęć opartych na kreatywnych aktywnościach.

W drugim dniu konferencji prof. Izabela Ziętara w wystąpieniu pt.: „Rola nowych technologii w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych” omówiła praktyczne zastosowania innowacyjnych rozwiązań, takich jak modele 3D, rozszerzona rzeczywistość (AR) czy platformy AI.

Dr Ewa Pawłowicz-Sosnowska przedstawiła temat „Edukacja plenerowa – Przykłady dobrych praktyk zastosowania metod środowiskowych i outdoorowych”, a w nim podkreśliła kluczowe elementy edukacji środowiskowej jako procesu, który ma wspierać rozwój ekologicznej świadomości oraz umiejętności współpracy i refleksji, przy jednoczesnym pozytywnym wpływem na zdrowie i jakość życia.

Dr Karolina Wójciuk w wystąpieniu pt.: „Nauczanie przedmiotów przyrodniczych przyjazne mózgowi, czyli neurodydaktyka w praktyce” podjęła zagadnienie neurobiologii i neuropsychologii w procesie nauczania oraz przedstawiła innowacyjne metody dydaktyczne oparte na neurodydaktyce i cyklu Kolba.

„Edukacyjny teleturniej – jak zamienić lekcję w emocjonującą rozgrywkę” to tytuł wystąpienia Martyny Kuc (UKEN). Prelegentka zainteresowała wszystkich, jak skutecznie zastosować mechanizmy znane z teleturniejów takich jak „VaBanque” czy „Familiada”, ażeby uatrakcyjnić proces nauczania i tym samym zwiększyć zaangażowanie uczniów podczas lekcji.

Ostatnim punktem programu były warsztaty dr Kingi Wierzbickiej. Prowadząca zaprezentowała scenariusz interdyscyplinarnego projektu edukacyjnego do biologii dla II etapu edukacyjnego „Czerwona pompa z talentem bokserskim” ZPE.

Dzięki warsztatom i prelekcjom uczestnicy spotkania zyskali praktyczną wiedzę na temat wykorzystania nowych technologii w edukacji, w tym narzędzi interaktywnych, modeli 3D i gier terenowych. Zdobyli inspirację do stosowania innowacyjnych strategii dydaktycznych, które pomagają angażować uczniów, rozwijać ich motywację wewnętrzną oraz kształtować kluczowe kompetencje przyszłości.

Galeria zdjęć

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube