„Jeżeli chcecie nauczyć się pływać, to trzeba, żebyście weszli do wody; jeśli zamierzacie nauczyć się rozwiązywania zadań, to trzeba, żebyście je rozwiązywali”. /George Polya/
Najlepszym sposobem na nauczanie matematyki jest rozwiązywanie zadań, a jednocześnie jest to największe wyzwanie dla nauczyciela: nauczyć rozwiązywania zadań. Wielu z podopiecznych omija zadania z treścią, nawet nie podejmując prób ich rozwiązania.
W raporcie o wynikach egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021 czytamy: Trudność zadań otwartych polega na konieczności samodzielnego sformułowania rozwiązania z użyciem języka matematyki. Wielu uczniów rezygnuje z podjęcia próby rozwiązania nawet najprostszych zadań. Zadania egzaminacyjne, szczególnie te, które osadzone są w kontekście praktycznym, można zazwyczaj rozwiązać różnymi sposobami. Wyposażenie uczniów w zróżnicowane sposoby podejścia do problemu daje szanse na to, że większość z nich znajdzie dla siebie odpowiedni i zastosuje go podczas rozwiązywania zadań.
Już 12 maja w godz. 16:00-18:15 zapraszamy nauczycieli matematyki szkół podstawowych na warsztaty online pt.: Zobacz to co najtrudniejsze – graficzne metody rozwiązywania zadań tekstowych, które poprowadzi praktyk, nauczyciel matematyki Robert Czeryna.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.