05.05.2020

Język polski w wersji lekcji zdalnych

Do tej pory układ był prosty: uczniowie czytali lektury w domu, na lekcji w szkole je omawiali. Uczyli się sami w domu (lub z pomocą rodziców) wierszy na pamięć, a w szkole je recytowali. W klasie pracowali w grupach, dyskutowali, szukali kompromisowych rozwiązań i zacieśniali więzi. Tworzyli plakaty, prezentowali je na forum klasy. Skład grup był różny, tak jak dobór zadań do wykonania, czas pracy i preferowana technika. Co z tego zostało w czasie nauki zdalnej? Głównie wspomnienia!

Nauczyciele języka polskiego pracujący w szkołach podstawowych nie tylko nie poddali się bierności, ale wraz ze zmianą miejsca odbywania lekcji tak zmodyfikowali swój warsztat pracy, by efektywnie prowadzić lekcje z uczniami. W zasobach sieci prowadzonej przez nauczyciela konsultanta – Mariolę Kozak – znajdują się liczne dowody nowoczesności w tym zakresie: padlety wypełnione materiałami, lekcje na platformie Genial.ly, testy w Quiziz, a nawet zdjęcia wpisów w mediach społecznościowych. Bo to one stanowią materiał do kształcenia sprawności językowej uczniów i uczenia o współczesnej polszczyźnie.

Lista zasobów dostępnych w sieci jest coraz dłuższa. Uczestnicy chętnie publikują swoje scenariusze, pomysły na lekcje, przykłady ćwiczeń. Moduł zatytułowany Dzielimy się materiałami i pomysłami tworzą samodzielnie nauczyciele zapisani do sieci. Bazują na swojej wiedzy, na doświadczeniu i na własnej kreatywności. A tego nauczycielom języka polskiego – nie brakuje.

Bezcenna wartość wypracowanych rozwiązań polega także na tym, że materiały można wykorzystać w różnych kontekstach dydaktycznych: gdy chcemy się skupić na dowolnej kompetencji ucznia, gdy idziemy na edukacyjny spacer, gdy uczymy nowych terminów lub pojęć z gramatyki, gdy chcemy wykorzystać film dydaktyczny do tworzenia tekstu.

W pracę sieci włączyli się również nasi doradcy metodyczni ds. nauczania języka polskiego: Barbara Sykulska i Mariola Michalska.

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube