Potrzeba upowszechnienia życia i artystycznego dorobku Mariana Kołodzieja oraz refleksja nad zagadnieniem wychowania młodych ludzi do wartości, do odpowiedzialnych decyzji towarzyszyły w dniu 5 października br. uczestnikom konferencji „Klisze pamięci. Labirynty” Mariana Kołodzieja a wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości zorganizowanej w Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach.
Wśród prelegentów goszczono Małgorzatę Abramowicz z Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz o. dr. Piotra Cubera OFMConv, rektora Bazyliki Mniejszej św. Franciszka z Asyżu w Krakowie. Uczestnicy konferencji zostali również zaproszeni do kuratorskiego zwiedzenia wystawy prac Mariana Kołodzieja, które są niezwykłym świadectwem dramatu jednego z pierwszych więźniów KL Auschwitz i jednocześnie pokazują heroiczne zwycięstwo odniesione w obozie przez św. Maksymiliana Marię Kolbego. Konferencję zamykały warsztaty metodyczne, podczas których wypracowano scenariusze zajęć z języka polskiego, historii, sztuki oraz zajęć z wychowawcą.
Wydarzenie wpisało się w kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny, odnosząc się do jednego z priorytetów wskazanych przez Ministra Edukacji i Nauki: „Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji”.
Spotkanie zostało objęte honorowym patronatem przez Ministra Edukacji i Nauki oraz Małopolskiego Kuratora Oświaty Barbarę Nowak, która dokonała uroczystego otwarcia konferencji. Odczytano również list Ministra Edukacji i Nauki, Przemysława Czarnka, skierowany do organizatorów i uczestników konferencji.
Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków, ul. Galicyjska 9. Wydarzenie zorganizowane wspólnie z małopolskimi uczelniami, instytutami naukowymi i branżowymi centrami umiejętności dla uczniów szkół ponadpodstawowych studentów/doktorantów oraz wszystkich osób dorosłych zainteresowanych rozwojem zawodowym.
Biznes i zarządzanie to przedmiot, który zastąpił w szkołach ponadpodstawowych podstawy przedsiębiorczości. W jego ramach uczniowie rozwijają kluczowe kompetencje przyszłości – współpracę, komunikację, kreatywność oraz innowacyjne podejście do wyzwań gospodarczych i społecznych.