Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Celem projektu jest systematyczne monitorowanie kondycji psychicznej uczniów i nauczycieli w województwie małopolskim, aby jak najtrafniej odpowiadać działaniami profilaktycznymi na wyzwania i zagrożenia integralnego rozwoju młodych ludzi oraz osób pracujących w szkole.
Udział w badaniu może realnie pomóc w zapobieganiu problemom zdrowotnym i społecznym, z którymi mierzą się dziś uczniowie i nauczyciele. Każda szkoła biorąca udział w projekcie otrzyma, własne dedykowane wyniki, dzięki czemu dyrektorzy, pedagodzy i nauczyciele zyskają konkretne informacje potrzebne do lepszego monitorowania kondycji psychicznej społeczności szkolnej oraz szybszego reagowania na pojawiające się trudności. Zebrane dane mogą posłużyć m.in. przy tworzeniu programów wychowawczo-profilaktycznych w takich obszarach jak: depresja, korzystanie/uzależnienie od Internetu, wsparcie społeczne, relacje rodzinne, realizacja marzeń czy wartości. W przypadku nauczycieli badanie obejmie także aspekt wypalenia zawodowego.
Badania realizowane będą wśród uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych oraz uczniów wszystkich klas szkół ponadpodstawowych z terenu województwa Małopolskiego. Prowadzone będą w okresie październik-grudzień 2025.
Badanie, do którego pragniemy Państwa zaprosić, jest kontynuacją działań podjętych przez Krakowski Instytut Logoterapii i Fundację Archezja w ramach projektu logoprofilaktycznego „Żyj z sensem”. W 2021 roku przeprowadzono badania obejmujące następujące obszary: objawy depresji, objawy uzależnienia od Internetu, relacje w rodzinie, poczucie sensu życia. Wyniki przebadanej grupy ponad 4000 uczniów ze 140 małopolskich szkół pokazały szeroką skale objawów depresji, uzależnienia od Internetu oraz zachowań autodestrukcyjnych.
Jednym z wymiernych efektów tych badań stało się stworzenie bezpłatnych i otwartych grup wsparcia dla młodzieży. Spotkania, które odbywają się w szkołach, są prowadzone przez pedagogów i psychologów w oparciu o program „Drogowskazy do Sensu” opracowany przez Krakowski Instytut Logoterapii.
Inspiracją do powyższych działań badawczych, metodologicznych oraz profilaktycznych Krakowskiego Instytutu Logoterapii jest teoria zintegrowanego rozwoju osoby w oparciu o sens życia w znaczeniu logosu, której twórcą był słynny XX-wieczny austriacki psychiatra Viktor Frankl.
W ubiegłym roku szkolnym w badaniu wzięło ponad 18 tysięcy uczniów i 3 tysiące nauczycieli. Raport z badań dostępny jest tutaj
Więcej informacji: https://www.logoterapia-krakow.pl/
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w edukacji z wykorzystaniem współczesnych strategii w procesie nauczania jest celem nadrzędnym w roku szkolnym 2025/2026. Eksperci z różnych dziedzin zainspirują uczestników konferencji do wdrażania współczesnych metod w efektywne uczenie i uczenie się.