Wiele przypadków trudności w nauce, takich jak trudności w pisaniu i czytaniu, a także zaburzeń artykulacji i problemów językowych oraz często współistniejących z nimi zaburzeń emocjonalnych, ma swe źródło w trudnościach przetwarzania dźwięku na poziomie centralnym.
Nadmiar wszelkiego rodzaju bodźców wzrokowych i słuchowych staje się olbrzymim problemem nie tylko w przedszkolu i szkole gdzie utrudnia opanowanie przekazywanych treści oraz komunikację ale dotyczy również środowiska w którym funkcjonują dzieci.
Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków – ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do przeżytych doświadczeń. Jest podstawą słyszenia mowy oraz nabywania mowy czynnej. Wpływa na umiejętność czytania, która wymaga dźwiękowego odtwarzania słów na podstawie widzianych liter oraz pisania, gdzie usłyszane w wyrazie dźwięki wyznaczają kolejność ich zapisywania za pomocą liter.
Przejawem zaburzeń percepcji słuchowej może być opóźnienie rozwoju mowy lub zaburzenia mowy we wczesnym dzieciństwie, natomiast u uczniów klas wczesnoszkolnych mogą występować specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ze słuchu.
W trakcie konferencji odniesiemy się do Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD, jaki i do terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej, jej wpływu na trudności w czytaniu i pisaniu.
Wykładowcami na konferencji będą Aleksandra Stojak i Aleksandra Kaczyńska, specjalistki z zakresu zaburzeń percepcji słuchowej z Centrum Protezowania i Rehabilitacji Słuchu FONETIKA w Warszawie, Agnieszka Dłużniewska, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika, surdologopeda, afazjolog adiunkt w Zakładzie Surdopedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Program konferencji i możliwość zapisu znajdą Państwo na stronie: Zaburzenia percepcji słuchowej a rozwój kompetencji językowych oraz umiejętności czytania i pisania
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.