„W pierwszej kolejności dbaj o siebie, inaczej nie będziesz miała czego dać innym. Dbanie o siebie to nie egoizm, to konieczność. Nie możesz nalać z pustego dzbana”.
Przytoczone powyżej słowa nieznanego autora przyświecały konferencji online „Równowaga psychofizyczna nauczyciela w koronakryzysie, czyli jak zadbać o siebie, aby móc pomagać innym”.
Aktualna i jakże potrzebna tematyka omawiana przez prelegentów oraz aktywna postawa – niespełna 400 uczestników, pytania do prowadzących, własne refleksje, ale przede wszystkim pozytywne oceny i informacje zwrotne pokazały, że po raz kolejny byliśmy w stanie odpowiedzieć na Państwa potrzeby i oczekiwania.
Dr Sławomir Murawiec – psychiatra i psychoterapeuta – w swoim wystąpieniu udzielał odpowiedzi na nurtujące nauczycieli pytania: Jak sprostać wszystkim obowiązkom zawodowym: „starym” i „nowym”, wynikającym z pandemii? Dlaczego „góra” nas nie rozumie? Na kogo wsparcie – realnie – mogę liczyć? Czy jestem w stanie zadowolić wszystkich i ich – czasami nierealne – oczekiwania? Czy w aktualnej sytuacji mogę być równocześnie dobrym rodzicem/ współmałżonkiem/ pracownikiem? To, co stanowiło swoistą kwintesencją wykładu to podkreślenie sposobu funkcjonowania mózgu człowieka, który „(…) jest maszyną kreującą, która w sposób ciągły używa wnioskowania i domyślania się aby zrekonstruować świat zewnętrzny”.
Oktawia Gorzeńska – autorka bloga „laboratorium zmiany” mówiła o dobrostanie nauczyciela, rozpatrując go w trzech aspektach: emocjonalnym, psychologicznym i społecznym. Podając konkretne propozycje działań: dla mnie – jako indywidualnej i niepowtarzalnej osoby, dla mnie – jako nauczyciela, dla mnie – jako dyrektora, zaprezentowała szereg propozycji, których stosowanie przyczyni się do poprawy samopoczucia.
Wszystkim uczestnikom serdeczne dziękujemy za udział. Mamy nadzieję, że spędzony wspólnie czas i wysłuchane treści przyniosą obfite korzyści, poprawiające psychofizyczną kondycję nauczyciela.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.