Żonglerka funkcjonalna to innowacyjna metoda stworzona przez Craiga Quata, znanego specjalistę w dziedzinie pracy z przedmiotami do żonglowania, działającego pod marką Quat Props. Ta forma aktywności wykracza poza tradycyjne pojęcie żonglowania, wprowadzając szereg elementów, które mają na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju uczestników. Metoda ta znajduje zastosowanie w terapii osób z dysleksją, dysgrafią, w spektrum autyzmu, a także w pracy z osobami z niepełnosprawnościami ruchowymi i umysłowymi.
Żonglerka funkcjonalna, poprzez angażowanie różnych zmysłów i dostosowywanie zajęć do indywidualnych potrzeb, staje się skutecznym narzędziem terapeutycznym. Wspiera rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, czyli kluczowej umiejętności w procesie nauki czytania i pisania. Sprawności te wymagają precyzyjnego łączenia informacji wizualnych z odpowiednimi reakcjami fizycznymi. Poprzez regularne ćwiczenia z różnymi przedmiotami, uczestnicy doskonalą swoją równowagę, zwinność i refleks, co przekłada się na lepszą sprawność fizyczną i zdolność szybkiego podejmowania decyzji.
Jednym z najważniejszych aspektów żonglerki funkcjonalnej jest aktywizacja obu półkul mózgowych. Praca z przedmiotami wymaga zarówno myślenia analitycznego, jak i kreatywności, co sprzyja rozwijaniu funkcji poznawczych. Uczestnicy poznają nie tylko technikę, ale także wprowadzają innowacyjne rozwiązania i twórcze podejście do problemów korzystnie wpływających na ich rozwój osobisty.
Wykorzystanie tej metody uczy cierpliwości i dokładności, ponieważ opanowanie nowych umiejętności wymaga czasu i wysiłku. Praca nad precyzją ruchów sprzyja rozwijaniu odpowiedzialności i samodzielności – istotnych w codziennym życiu, zwiększa także pewność siebie oraz poczucie własnej wartości, które pozytywnie wpływają na jakość relacji z innymi.
Działanie terapeutyczne żonglerki polega na redukcji napięcia, co może być szczególnie istotne dla osób z problemami emocjonalnymi czy lękowymi. Sprzyjają przełamywaniu barier dystansu fizycznego i onieśmielenia, ułatwiając tym samym integrację społeczną. Żonglerka staje się więc narzędziem, które wspiera budowanie więzi między uczestnikami, niezależnie od ich umiejętności czy doświadczeń.
Przyjdź i zobacz, jakie możliwości stwarzają w Twoich rękach piłeczki, talerze, woreczki czy chusty i przekonaj się, że żonglować każdy może!
Zapraszamy do udziału w warsztatach!
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]