Kreatywnie, innowacyjnie i ciekawie można prowadzić lekcje w szkole również dzięki bliskiej współpracy z muzeami. O tym, jak najlepiej wykorzystać potencjał edukacyjny muzeów rozmawialiśmy 3 grudnia br., w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie podczas konferencji pt. „Muzeum i szkoła – partnerstwo w edukacji”.
Wydarzenie stanowiące przestrzeń wymiany doświadczeń, miało na celu także wypracowanie modelu optymalnej współpracy instytucji kultury z nauczycielami i szkołami. W trakcie konferencji zaprezentowano liczne przykłady dobrych praktyk, wyniki badań oraz innowacyjne metody pracy.
Oprócz wystąpień teoretycznych, uczestnicy formuły stacjonarnej mieli okazję zapoznać się z konkretnymi pomysłami, projektami, warsztatami i metodami, które będą mogli wykorzystać we własnej pracy. Prelegenci: Agnieszka Grela, Monika Kuczyńska oraz Hubert Tarnowski pokazali, że muzea to miejsce służące nie tylko prezentacji historii czy sztuki, ale także idealne otoczenie dla kreatywnej nauki, sprzyjające rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów. Prelegenci podkreślali, że wspólne działania instytucji kultury i edukacji mogą wzbogacić ofertę dydaktyczną i zwiększyć zaangażowanie uczniów w proces nauki. Omówione podczas konferencji nowe formy współpracy pomiędzy muzeami a szkołą zainspirowały nauczycieli do wdrażania ich we własnej praktyce zawodowej.
Współorganizatorami działania było Muzeum Ziemi Tarnowskiej, oddział Regionalnego Centrum Edukacji o Pamięci.
Patronat nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka i Małopolski Kurator Oświaty dr Gabriela Olszowska.
Konferencja „Edukacja dla bezpieczeństwa – od wartości po praktyczne umiejętności” to wyjątkowe wydarzenie adresowane do dyrektorów, nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa oraz wszystkich, którzy pragną budować bezpieczne i odporne na wyzwania środowisko edukacyjne. Konferencja jest organizowana przez MCDN Ośrodek w Oświęcimiu we współpracy z ZHP Chorągiew Krakowska.
W dniu 25 listopada odbędzie się konferencja online organizowana przez MCDN Ośrodek w Krakowie, poświęcona wyzwaniom i szansom, jakie niesie ze sobą obecność uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów z Ukrainy.