Kreatywnie, innowacyjnie i ciekawie można prowadzić lekcje w szkole również dzięki bliskiej współpracy z muzeami. O tym, jak najlepiej wykorzystać potencjał edukacyjny muzeów rozmawialiśmy 3 grudnia br., w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie podczas konferencji pt. „Muzeum i szkoła – partnerstwo w edukacji”.
Wydarzenie stanowiące przestrzeń wymiany doświadczeń, miało na celu także wypracowanie modelu optymalnej współpracy instytucji kultury z nauczycielami i szkołami. W trakcie konferencji zaprezentowano liczne przykłady dobrych praktyk, wyniki badań oraz innowacyjne metody pracy.
Oprócz wystąpień teoretycznych, uczestnicy formuły stacjonarnej mieli okazję zapoznać się z konkretnymi pomysłami, projektami, warsztatami i metodami, które będą mogli wykorzystać we własnej pracy. Prelegenci: Agnieszka Grela, Monika Kuczyńska oraz Hubert Tarnowski pokazali, że muzea to miejsce służące nie tylko prezentacji historii czy sztuki, ale także idealne otoczenie dla kreatywnej nauki, sprzyjające rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów. Prelegenci podkreślali, że wspólne działania instytucji kultury i edukacji mogą wzbogacić ofertę dydaktyczną i zwiększyć zaangażowanie uczniów w proces nauki. Omówione podczas konferencji nowe formy współpracy pomiędzy muzeami a szkołą zainspirowały nauczycieli do wdrażania ich we własnej praktyce zawodowej.
Współorganizatorami działania było Muzeum Ziemi Tarnowskiej, oddział Regionalnego Centrum Edukacji o Pamięci.
Patronat nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka i Małopolski Kurator Oświaty dr Gabriela Olszowska.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]