W środę 14 grudnia ponad 200 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa małopolskiego wzięło udział w konferencji online, zorganizowanej przez MCDN Ośrodek w Krakowie.
Konferencja „Nauczanie i wychowanie do wartości na lekcjach przedmiotów przyrodniczych z cyklu UCZEŃ I NAUCZYCIEL W SZKOLE WARTOŚCI” miała na celu zaprezentowanie przykładów kształtowania w uczniach wartościowych postaw i nowatorskich sposobów ich wdrażania w szkolnej rzeczywistości, z uwzględnieniem przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii.
Podczas wystąpienia „Wychowanie przez zdrowe odżywianie” doradca metodyczny ds. biologii i przyrody szkół podstawowych dr Kinga Wierzbicka zaproponowała kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz m.in. działania zmierzające do zachowania zasad zdrowego odżywiania.
„Prawda, dobro i piękno w fizyce w nauczaniu kompetencji 4K” to tytuł wystąpienia Eweliny Sułowicz, która starała się odpowiedzieć na pytanie, co chcemy osiągnąć jako nauczyciele podczas uczenia kompetencji 4K w oparciu o podstawowe wartości.
Michał Zatorski – nauczyciel doradca metodyczny ds. geografii w trakcie wykładu „Edukacja antydyskryminacyjna na lekcjach geografii, czyli jak odkryć jedność w różnorodności” zapoznał uczestników konferencji z koncepcją geografii jako przedmiotu dialogu międzykulturowego. Przedstawił również ścieżkę dydaktyczną zawierającą treści dotyczące istotnych zagadnień edukacji antydyskryminacyjnej, która podnosi wartość wychowawczą geografii.
„Chemia – z jakimi wartościami możemy mieć problem” to temat zaprezentowany przez dr. Karola Dudka-Różyckiego – doradcę metodycznego ds. chemii szkół ponadpodstawowych, który przedstawił pewne graniczne wartości chemiczne mające istotny wpływ na życie człowieka. Prelegent omówił również przypadki stereoizomerii w kontekście oddziaływania z organizmem człowieka.
To śnieżne, zimowe popołudnie było inspiracją i działaniem ukierunkowanym na edukację do wartości. Do zobaczenia w kolejnej edycji!
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]