Zawód nauczyciela wymaga od osób, które go wykonują dużej odpowiedzialności. Obiektywizm i obrona zawodowych oraz prywatnych granic to kluczowe umiejętności.
Dwa warsztaty, które odbędą się 11 i 13 grudnia br. zakładają przybliżenie technik asertywnych oraz sposobów radzenia sobie z krytyką. Postawa asertywna oznacza obronę własnych praw w określonych sytuacjach społecznych bez zachowań agresywnych i manipulacji.
Nauczyciel jako specjalista musi umieć bronić swojego stanowiska; uleganie opiniom z zewnątrz dla uniknięcia konfliktu czy po prostu dla “świętego spokoju” na ogół jedynie pogarsza sporną sytuację. W nauczycielu rośnie wewnętrzna frustracja, która nierzadko eskaluje potem w gwałtowny sposób. Otwartość na negocjacje, konstruktywna dyskusja są jak najbardziej postawami asertywnymi, pod warunkiem, że wynikają z przekonania, a nie z chęci pójścia na ustępstwa lub zmęczenia.
Nieodłączną częścią zawodu nauczyciela jest także krytyka. Obowiązkiem pedagogów jest informowanie uczniów o wynikach ich pracy, w tym także o działaniach wymagających poprawy. Z drugiej strony, także i oni sami niejednokrotnie otrzymują negatywne oceny swoich działań od uczniów, rodziców lub przełożonych. Warunkiem wartościowej i merytorycznej krytyki jest przyjęcie asertywnej postawy.
O budowaniu asertywnych relacji, o konstruktywnym zarządzaniu emocjami, efektywnej komunikacji, o metodach radzenia sobie ze stresem i wzmacnianiu potencjału własnego i innych opowie Państwu doświadczony psycholog.
Szczegółowe informacje wraz z możliwością zapisu:
Z uśmiechem na ustach – jak radzić sobie z krytyką
Asertywność w pracy nauczyciela – jak rozsądnie stawić granice
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.