Wychowanie ku wartościom, rola nauczyciela w wychowaniu do wartości – to główny temat nowego wydania naszego miesięcznika.
Pierwszy w nowym roku kalendarzowym numer „Hejnału Oświatowego” poświęcony jest zagadnieniom wychowania do wartości, w tym rozwijania postaw oraz przygotowania młodych ludzi do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Jest to jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021.
Wprowadzenie do problematyki stanowi tekst dr Elżbiety Płóciennik z Uniwersytetu Łódzkiego przedstawiający rolę nauczyciela w wychowaniu ku wartościom. Autorka zwraca uwagę, że wartości ogólnoludzkie są fundamentem budowania osobowości człowieka i jego nastawienia do otaczającego świata. Dlatego tak ważna jest tu wiedza nauczycieli na temat wartości, jakie młodzi ludzie powinni nabywać i przejawiać swoim zachowaniem. Autor kolejnego artykułu ks. dr hab. Jacek Siewiora, prof. MWSE w Tarnowie podkreśla, że fundamentalne zadanie nauczyciela polega na udzielaniu wychowankom fachowej opieki i pomocy w zrozumieniu własnego działania oraz dokonywanych wyborów, jak również na pobudzaniu ich do aksjologicznej refleksji nad życiem.
Zachęcamy również do lektury artykułu autorstwa Elżbiety Cibor o gamifikacji jako jednej z metod współczesnej edukacji. Cykl „Z perspektywy doradcy” to stała kolumna w naszym czasopiśmie poświęcona tematyce związanej z działalnością doradców metodycznych powołanych przez Kuratorium Oświaty w Krakowie i realizujących zadania w MCDN. Ponadto polecamy lekturze relacje z konferencji i informacje o ofercie edukacyjnej biblioteki pedagogicznej.
Więcej informacji w „Hejnale Oświatowym” nr 1/199/2021.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.