Wychowanie ku wartościom, rola nauczyciela w wychowaniu do wartości – to główny temat nowego wydania naszego miesięcznika.
Pierwszy w nowym roku kalendarzowym numer „Hejnału Oświatowego” poświęcony jest zagadnieniom wychowania do wartości, w tym rozwijania postaw oraz przygotowania młodych ludzi do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Jest to jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021.
Wprowadzenie do problematyki stanowi tekst dr Elżbiety Płóciennik z Uniwersytetu Łódzkiego przedstawiający rolę nauczyciela w wychowaniu ku wartościom. Autorka zwraca uwagę, że wartości ogólnoludzkie są fundamentem budowania osobowości człowieka i jego nastawienia do otaczającego świata. Dlatego tak ważna jest tu wiedza nauczycieli na temat wartości, jakie młodzi ludzie powinni nabywać i przejawiać swoim zachowaniem. Autor kolejnego artykułu ks. dr hab. Jacek Siewiora, prof. MWSE w Tarnowie podkreśla, że fundamentalne zadanie nauczyciela polega na udzielaniu wychowankom fachowej opieki i pomocy w zrozumieniu własnego działania oraz dokonywanych wyborów, jak również na pobudzaniu ich do aksjologicznej refleksji nad życiem.
Zachęcamy również do lektury artykułu autorstwa Elżbiety Cibor o gamifikacji jako jednej z metod współczesnej edukacji. Cykl „Z perspektywy doradcy” to stała kolumna w naszym czasopiśmie poświęcona tematyce związanej z działalnością doradców metodycznych powołanych przez Kuratorium Oświaty w Krakowie i realizujących zadania w MCDN. Ponadto polecamy lekturze relacje z konferencji i informacje o ofercie edukacyjnej biblioteki pedagogicznej.
Więcej informacji w „Hejnale Oświatowym” nr 1/199/2021.
Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków, ul. Galicyjska 9. Wydarzenie zorganizowane wspólnie z małopolskimi uczelniami, instytutami naukowymi i branżowymi centrami umiejętności dla uczniów szkół ponadpodstawowych studentów/doktorantów oraz wszystkich osób dorosłych zainteresowanych rozwojem zawodowym.
Biznes i zarządzanie to przedmiot, który zastąpił w szkołach ponadpodstawowych podstawy przedsiębiorczości. W jego ramach uczniowie rozwijają kluczowe kompetencje przyszłości – współpracę, komunikację, kreatywność oraz innowacyjne podejście do wyzwań gospodarczych i społecznych.