Propozycje tematów szkoleń zespołów nauczycieli w roku szkolnym 2025/2026 realizowanych przez MCDN Ośrodek w Nowym Sączu
Propozycje tematów szkoleń zespołów nauczycieli w roku szkolnym 2025/2026 realizowanych przez MCDN Ośrodek w Nowym Sączu
Dział: ZARZĄDZANIE W OŚWIACIE
- Awans zawodowy nauczyciela początkującego
- Awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego (na starych zasadach)
- Nowa ścieżka awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego
- Przepisy prawa oświatowego w zakresie formułowania wymagań edukacyjnych.
- Ocenianie w szkole. Od przepisów prawa do praktyki szkolnej.
Dział: WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE I EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
- Każde dziecko jest kreatywne. Gry i zabawy rozwijające wyobraźnię i twórcze myślenie.
- Przykłady atrakcyjnych gier i zabaw dla budowania nawyków aktywności ruchowej
- Gry i zabawy w świetlicy szkolnej wyzwalające twórczą aktywność dziecka
- „Kto maniery dobre ma, ten o środowisko dba” – tworzymy lapbook ekologiczny z okazji Światowego Dnia Ziemi
- „Lapbook i kwiatek dla wszystkich matek (z okazji ich święta)”
- Bajkoterapia
- „I na szafie, i pod szafą – wszędzie zmory wleźć potrafią!” – działania twórcze oswajające strachy i potwory
- Zaspokajanie bezpieczeństwa psychicznego dziecka w przedszkolu (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
- Czytanie wrażeniowe – innowacyjny model zapoznania dzieci z tekstami literackimi
- Zabawowe formy wprowadzanie dzieci w świat programowania – zajęcia bez komputera
- Gotowość dziecka do podjęcia roli ucznia z perspektywy nauczycieli i rodziców
- Prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznej i jej rola w diagnozie przedszkolnej
- Matematyka w przedszkolu wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
- Wpływ kreatywności i innowacyjności nauczycieli na postawy twórcze dzieci w przedszkolu(zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej)
- Metody aktywizujące w edukacji wczesnoszkolnej wspierające aktywność poznawczą i poczucie sprawczości u uczniów (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
- E- jak eksperyment czyli nauczanie przez odkrywanie (zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej)
- Ćwiczenia, gry i zabawy rozwijające pamięć, uwagę oraz myślenie twórcze dzieci
- Zabawy budujące dobry klimat w grupie dzieci (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
- Jestem EKO – praktycznie i przekonująco o ekologii
- Klawiatura czy kredka – o problemach w przygotowaniu dzieci do nauki pisania (zgodnie z aktualnymi potrzebami)
- Metoda projektu edukacyjnego z wykorzystaniem strategii PBL w rozwijaniu kompetencji matematycznych i przyrodniczych uczniów edukacji wczesnoszkolne(zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa i założeniami nowej podstawy programowej)
- Trudności w uczeniu się matematyki uczniów klas I-III- sposoby na ich przezwyciężanie. (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
- Wymagania edukacyjne na śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne (zgodnie z aktualnymi potrzebami)
- Ocenianie kształtujące wspierające uczniów klas młodszych w nauce (zgodnie z aktualnymi potrzebami)
- Wykorzystanie wybranych elementów metody Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) podczas zajęć z dziećmi (zgodnie z aktualnymi potrzebami)
- Zabawy budujące dobry klimat w grupie dzieci (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
- Cyfrowa przyszłość – czyli, „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” /dla nauczycieli klas 1-3 i przedszkola/
- Programowanie informatyczne – Zapewnij dziecku lepszy start w przyszłość. /dla nauczycieli klas 1-3 i przedszkola/
- Cyberbezpieczeństwo na co dzień. O czym należy pamiętać? /dla nauczycieli klas 1-3 i przedszkola/
- Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację wczesnoszkolną /dla nauczycieli klas 1-3 i przedszkola/
- Zasoby cyfrowych Laboratoriów Przyszłości w praktyce szkolnej pracy z dziećmi. //dla nauczycieli klas 1-3 i przedszkola/
- Oprogramowanie komputerowe usprawniające pracę nauczyciela przedszkola i klas 1-3 /dla nauczycieli klas 1-3 i przedszkola/
- Zaspokajanie bezpieczeństwa psychicznego dziecka w przedszkolu (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
- Wpływ kreatywności i innowacyjności nauczycieli na postawy twórcze dzieci w przedszkolu
- Współpraca z rodzicami w przedszkolu – budowanie dobrych relacji
- Wprowadzenie dzieci w świat programowania – zajęcia bez komputera
- Myślę, więc wiem – gry i zabawy rozwijające logiczne myślenie uczniów
- Teatrzyk kamishibai, leporello, stacje zadaniowe i inne metody aktywizujące ucznia edukacji wczesnoszkolnej
- Odkryj w sobie twórcze i aktorskie możliwości i stwórz papierowy teatrzyk kamishibai
- „Każde z dzieci wie to dziś, co to jest takiego MIŚ” – zabawy czytelnicze
Dział: WYCHOWANIE, PROFILAKTYKA I OPIEKA
- Rozwiązywanie konfliktów.
- Nastolatek w kryzysie.
- Dbam o własne zdrowie psychiczne i odporność na co dzień
- Trudne osobowości – zaburzenia w relacjach z rówieśnikami
- Standardy Ochrony Małoletnich w placówkach edukacyjnych
- Przeciwdziałanie Przemocy Domowej
- Kompetencje społeczne i personalne wychowawców zespołów klasowych.
- Przeciwdziałanie dyskryminacji, cyberprzemocy i mowie nienawiści.
- Uczeń dwujęzyczny w szkole
- Wielokulturowa szkoła
- Klasa zróżnicowana
- Uczeń z doświadczeniem migracji
Dział: EDUKACJA HISTORYCZNA, OBYWATELSKA I REGIONALNA
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej i patriotycznej.
Dział: EDUKACJA JĘZYKOWA I KULTURALNA
- HUMANISTYCZNY „krAIobraz” – sztuczna inteligencja na przedmiotach humanistycznych i artystycznych.
- W JAKIM JĘZYKU MÓWI SZTUCZNA INTELIGENCJA? Narzędzia i pomoce dydaktyczne w nauczaniu języków obcych.
Dział: EDUKACJA ARTYSTYCZNA I TECHNICZNA
- „Kto maniery dobre ma, ten o środowisko dba” – tworzymy lapbook ekologiczny z okazji Światowego Dnia Ziemi
- „Lapbook i kwiatek dla wszystkich matek (z okazji ich święta)”
- Książka tunelowa i pop-up pomysłem na wzbudzenie w dzieciach czytelniczej pasji
Dział: TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE
- SZKOLNY BILET W STRONĘ AI – bezpieczny niezbędnik użytkownika.
- HUMANISTYCZNY „krAIobraz” – sztuczna inteligencja na przedmiotach humanistycznych i artystycznych.
- W JAKIM JĘZYKU MÓWI SZTUCZNA INTELIGENCJA? Narzędzia i pomoce dydaktyczne w nauczaniu języków obcych.
- SYMULACJE I EKSPERYMENTY Z AI w nauczaniu przedmiotów ścisłych.
- Uczymy o cyberzagrożeniach – przewodnik dla nauczycieli.
- Zasady ograniczonego zaufania w „infodżungli” – jak weryfikować informacje i oszustwa.
- Narzędzia informatyki, wspomaganie działań nowoczesnej edukacji.
- IT, algorytmika i programowanie komputerowe jako ważny krok w zdobywaniu dostępu do dalszego kształcenia. /dla nauczycieli klas 4-8/
- Nasze dzieci wobec nowoczesnych technologii – jak przeciwdziałać zagrożeniom behawioralnym
- Przeciwdziałanie dyskryminacji, cyberprzemocy i mowie nienawiści.
- Cyfrowa i technologiczna miara wykluczenia społecznego.
- Nowe modele sztucznej inteligencji – xAI Grok-3 i DeepSeek.
- Dostrzegaj niebezpieczeństwa cyfrowego świata.
- Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację
- Zasoby cyfrowych Laboratoriów Przyszłości w praktyce szkolnej.
- Higiena cyfrowa i bezpieczne poruszanie się w sieci.
- Nowoczesne technologie a nasze dzieci. Uzależnienia behawioralne.
Dział: ROZWÓJ OSOBISTY NAUCZYCIELA I DYREKTORA
- Rozwijanie kreatywności oraz twórczego myślenia uczniów
- Wybrane techniki uczenia się i zapamiętywania
- Innowacje pedagogiczne w praktyce szkolnej
- Przygotujmy uczniów do życia, praktycznie o kompetencjach kluczowych
- Motywacja uczniów do nauki.
- Wsparcie ucznia w procesie uczenia się.
- Sztuka dialogu i asertywność w pracy nauczyciela
- STEAM, milowy krok, na drodze kształcenia zintegrowanego.
- Lapbook jako metoda aktywizująca ucznia (zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa)
– Oprócz proponowanych tematów zamieszczonych powyżej, istnieje możliwość przeprowadzenia szkolenia dostosowanego do indywidualnych potrzeb placówki oświatowej – szkolenia „szyte na miarę”.