Tematyka konferencji wpisuje się w następujące kierunki polityki oświatowej państwa:
Adresaci konferencji:
nauczyciele kształcenia ogólnego i kadra zarządzająca szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa małopolskiego
Liczba godzin dydaktycznych: 5
Program konferencji realizowanej stacjonarnie w Ośrodku w Nowym Sączu w ramach projektu MChE:
12:40-13:00 – Rejestracja uczestników
13:00-13:10 – Otwarcie konferencji
Część wykładowa:
13:10-13:40 – Prelekcja: „Gamifikacja procesu uczenia się jako narzędzie wspierające rozwój kompetencji XXI wieku”, dr Stefan Nowicki, Uniwersytet Wrocławski
Coraz szersze wykorzystanie środowisk cyfrowych w edukacji wymaga wskazania efektywnych sposobów ich implementacji w praktyce dydaktycznej. Może się bowiem zdarzyć, że atrakcyjność danego narzędzia przeważy nad jego użytecznością już na etapie wyboru, skutkując obniżeniem efektywności procesu uczenia się. Narzędzia cyfrowe, niezależnie od ich atrakcyjności dla odbiorcy końcowego, powinny przed wszystkim w sposób możliwie wszechstronny wspierać rozwój osób uczących się, z uwzględnieniem ich kompetencji merytorycznych, społecznych i cyfrowych. Prowadzona z ich pomocą edukacja medialna powinna być zorientowana tak na rozwój umiejętności korzystania z tych narzędzi jak też ich wykorzystania w sposób krytyczny i kreatywny zarazem. W prezentacji zostanie przedstawiona propozycja sposobu planowania procesu dydaktycznego, prowadzonego w oparciu o grę edukacyjną, którego głównym celem jest rozwój u osób uczących się kompetencji XXI wieku.
13:40-14:30 – Prelekcja: „Ej Aj – edukacyjna halucynacja czy horyzont rewolucyjnej zmiany? Wpływ sztucznej inteligencji na strukturę, metodykę i cele współczesnej edukacji – próba praktycznej analizy sytuacji”, Arkadiusz Nalepka, nauczyciel konsultant MCDN Ośrodek w Tarnowie.
Wprowadzenie dwóch prostych słów, „Ej” i „Aj”, staje się metaforą dla dynamicznych zmian w edukacji, gdzie „Ej” symbolizuje wyzwania i zagrożenia, a „Aj” to radość odkrywania nowoczesnych metod nauczania i problemy w tradycyjnym spojrzeniu na edukację. Czy uda się nam zaadoptować narzędzia AI do metodyki nauczania oraz obecnej struktury systemu edukacji i czy naprawdę można przygotować uczniów na przyszłość? Jak nauczyciel może skorzystać z dobrodziejstw sztucznej inteligencji dzisiaj i na jakie zagrożenia powinien zwrócić szczególną uwagę? Będzie to próba realistycznej analizy możliwości wykorzystania narzędzi AI pod kątem polityki oświatowej i możliwych dziś praktycznych rozwiązań.
14:30-15:00 – Prelekcja: „Laboratorium Edukacji Ciekawej. Metodyka STEAM w pracowni i poza nią”, Wojciech Papaj, Wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Nowym Sączu
W jaki sposób zaciekawić uczniów nauką poprzez odpowiedni dobór tematyki i perspektyw badawczych? Czy uczeń w ogóle może stać się badaczem – a jeśli tak, to gdzie lokować i jak organizować jego „laboratorium”? O potencjale metodyki STEAM jako nowoczesnego modelu edukacji interdyscyplinarnej, o proporcjach między narzędziami technologicznymi i umysłowymi oraz o korzyściach z tego płynących…
15:00-15:40 – Prelekcja: „Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria przyszłości”, Kazimierz Bobko, nauczyciel konsultant MCDN Ośrodek w Nowym Sączu
W ramach prelekcji poruszone zostaną następujące zagadnienia:
Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, z uwzględnieniem: wymogów wynikających z Umowy Partnerstwa, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. Przyjrzymy się obszarom oddziaływań, ze szczególnym uwzględnieniem kadr zarządzających i uczących.
Kompetencje cyfrowe to nazwa, która odnosi się do wielu obszarów naszego życia. W tym wystąpieniu rozpatrzymy zakres edukacyjny oraz trzy poziomy kompetencji cyfrowych: informatyczne, informacyjne i funkcjonalne.
Wizyta „Mobilnych Laboratoriów Przyszłości” – i co dalej? Czyli inspirowane, twórcze podejście do działań na posiadanym sprzęcie.
15:40-15:45 – Zakończenie części wykładowej
15:45-16:00 – Przerwa kawowa
Część warsztatowa:
16:00-17:00 – Warsztaty (do wyboru)
Warsztat: „Aktywizacja i zaangażowanie uczniów poprzez środowisko Minecraft Education”, dr Stefan Nowicki, Uniwersytet Wrocławski
Minecraft Education jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się środowisk, dedykowanym do wykorzystania w procesie uczenia się. Może ono zostać wykorzystane jako urozmaicenie zajęć, pomoc dydaktyczna, wspierająca uczniów poza zajęciami, a nawet w charakterze cyfrowego podręcznika lub zeszytu ćwiczeń. Podczas warsztatów zostaną zaprezentowane wybrane funkcjonalności Minecraft Education, umożliwiające szybkie przystosowanie tego środowiska do wybranej tematyki zajęć. Po zakończeniu warsztatów uczestnicy będą potrafili samodzielnie przygotować prostą grę edukacyjną w Minecraft Education, obejmującą zapoznawanie się z nowymi informacjami oraz utrwalanie ich w czasie misji w grze.
Uwaga: Aby wziąć udział w warsztatach należy przyjść z zainstalowaną na swoim (lub szkolnym) laptopie grą Minecraft Education oraz indywidualnym loginem i hasłem umożliwiającym wykorzystanie gry w celach edukacyjnych.
Szczegółowe informacje: https://edukacja.gov.pl/web/buduj-z-minecraft/
Warsztat: „Słowa mają siłę – jak się porozumieć mimo różnic”, Barbara Zelek, „Klinika Duszy”
Zrozumienie świata relacji oraz potrzeb dzisiejszego nastolatka, stanowi pewnego rodzaju wyzwanie dla dzisiejszego nauczyciela i rodzica. Zaczynając od początku, spróbujemy budować świadomość naszych przekonań, schematów i skryptów, w których funkcjonujemy na co dzień. Budując proces komunikacji, zacznijmy od zrozumienia siebie, poznania zaklęć i słów w których funkcjonujemy na co dzień. Dorosłość stawia nam zadanie, budowania świadomości naszego przekazu z umiejętnością postrzegania potrzeb młodych ludzi w czasach największego rozwoju technologicznego. Podczas warsztatu przyglądniemy się trudnym aspektom komunikacyjnym, będziemy wspólnie budować drogę komunikacji z dzisiejszym nastolatkiem.
Kierownik formy: Magdalena Bubula – nauczyciel konsultant, MCDN Ośrodek w Nowym Sączu
Konferencja jest realizowana w ramach projektu ”Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania”.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Działanie 10.1 Rozwój Kształcenia Ogólnego, Poddziałanie 10.1.4
ZASADY REJESTRACJI I PŁATNOŚCI
ZAPISZ SIĘ na część wykładową, Nowy Sącz, ul. Jagiellońska 61
ZAPISZ SIĘ na warsztat stacjonarny – „Aktywizacja i zaangażowanie uczniów poprzez środowisko Minecraft Education”, dr Stefan Nowicki
ZAPISZ SIĘ na warsztat stacjonarny – „Słowa mają siłę – jak się porozumieć mimo różnic”, Barbara Zelek, „Klinika Duszy”