„Nawyki mają liczne korzyści, ale ich wadą jest to, że mogą zablokować nas w starych wzorcach myślenia i postępowania – nawet jeśli świat wokół się zmienia. Nic nie jest wieczne. Życie nieustannie się przeobraża, powinieneś więc regularnie sprawdzać, czy stare nawyki i przekonania nadal ci służą. Brak samoświadomości jest toksyczny. Proces analizowania i oceniania stanowi odtrutkę.”[1]
Słowa te stanowią podsumowanie treści prezentowanych na konferencji pt. „Jestem twoim nieodłącznym towarzyszem, twoim nieocenionym pomocnikiem albo największą zawadą”, czyli o roli nawyków w codziennym życiu, która 11 lutego br. zgromadziła ponad 200 uczestników.
W wykładzie inauguracyjnym prof. dr hab. Maciej Błaszak wprowadził uczestników konferencji w zawiłości mózgu człowieka, przybliżył jego budowę i funkcjonowanie oraz biologiczne uwarunkowanie naszych przyzwyczajeń.
Katarzyna Cieciura podkreślała, jak duże znaczenie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa dziecka w szkole i w domu mają zwyczaje, wypracowane nawyki i rutynowe czynności.
Joanna Przybyłowska podkreśliła, że – oprócz motywacji i systematyczności – w nauce języków obcych i innych przedmiotów, ważne jest nasze samopoczucie oraz atrakcyjne metody ułatwiające przyswajanie nowych treści.
Ostatni wykład prowadziła dr Magdalena Żyła, która zachęcała do poznania własnych ukrytych talentów za pomocą profesjonalnego testu z Instytutu Gallupa.
[1] J.Clear, Atomowe nawyki, Drobne zmiany, niezwykłe efekty, Galaktyka, Łódź 2019, s.228
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.