„Nawyki mają liczne korzyści, ale ich wadą jest to, że mogą zablokować nas w starych wzorcach myślenia i postępowania – nawet jeśli świat wokół się zmienia. Nic nie jest wieczne. Życie nieustannie się przeobraża, powinieneś więc regularnie sprawdzać, czy stare nawyki i przekonania nadal ci służą. Brak samoświadomości jest toksyczny. Proces analizowania i oceniania stanowi odtrutkę.”[1]
Słowa te stanowią podsumowanie treści prezentowanych na konferencji pt. „Jestem twoim nieodłącznym towarzyszem, twoim nieocenionym pomocnikiem albo największą zawadą”, czyli o roli nawyków w codziennym życiu, która 11 lutego br. zgromadziła ponad 200 uczestników.
W wykładzie inauguracyjnym prof. dr hab. Maciej Błaszak wprowadził uczestników konferencji w zawiłości mózgu człowieka, przybliżył jego budowę i funkcjonowanie oraz biologiczne uwarunkowanie naszych przyzwyczajeń.
Katarzyna Cieciura podkreślała, jak duże znaczenie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa dziecka w szkole i w domu mają zwyczaje, wypracowane nawyki i rutynowe czynności.
Joanna Przybyłowska podkreśliła, że – oprócz motywacji i systematyczności – w nauce języków obcych i innych przedmiotów, ważne jest nasze samopoczucie oraz atrakcyjne metody ułatwiające przyswajanie nowych treści.
Ostatni wykład prowadziła dr Magdalena Żyła, która zachęcała do poznania własnych ukrytych talentów za pomocą profesjonalnego testu z Instytutu Gallupa.
[1] J.Clear, Atomowe nawyki, Drobne zmiany, niezwykłe efekty, Galaktyka, Łódź 2019, s.228
Konferencja „Edukacja dla bezpieczeństwa – od wartości po praktyczne umiejętności” to wyjątkowe wydarzenie adresowane do dyrektorów, nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa oraz wszystkich, którzy pragną budować bezpieczne i odporne na wyzwania środowisko edukacyjne. Konferencja jest organizowana przez MCDN Ośrodek w Oświęcimiu we współpracy z ZHP Chorągiew Krakowska.
W dniu 25 listopada odbędzie się konferencja online organizowana przez MCDN Ośrodek w Krakowie, poświęcona wyzwaniom i szansom, jakie niesie ze sobą obecność uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów z Ukrainy.