„Nawyki mają liczne korzyści, ale ich wadą jest to, że mogą zablokować nas w starych wzorcach myślenia i postępowania – nawet jeśli świat wokół się zmienia. Nic nie jest wieczne. Życie nieustannie się przeobraża, powinieneś więc regularnie sprawdzać, czy stare nawyki i przekonania nadal ci służą. Brak samoświadomości jest toksyczny. Proces analizowania i oceniania stanowi odtrutkę.”[1]
Słowa te stanowią podsumowanie treści prezentowanych na konferencji pt. „Jestem twoim nieodłącznym towarzyszem, twoim nieocenionym pomocnikiem albo największą zawadą”, czyli o roli nawyków w codziennym życiu, która 11 lutego br. zgromadziła ponad 200 uczestników.
W wykładzie inauguracyjnym prof. dr hab. Maciej Błaszak wprowadził uczestników konferencji w zawiłości mózgu człowieka, przybliżył jego budowę i funkcjonowanie oraz biologiczne uwarunkowanie naszych przyzwyczajeń.
Katarzyna Cieciura podkreślała, jak duże znaczenie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa dziecka w szkole i w domu mają zwyczaje, wypracowane nawyki i rutynowe czynności.
Joanna Przybyłowska podkreśliła, że – oprócz motywacji i systematyczności – w nauce języków obcych i innych przedmiotów, ważne jest nasze samopoczucie oraz atrakcyjne metody ułatwiające przyswajanie nowych treści.
Ostatni wykład prowadziła dr Magdalena Żyła, która zachęcała do poznania własnych ukrytych talentów za pomocą profesjonalnego testu z Instytutu Gallupa.
[1] J.Clear, Atomowe nawyki, Drobne zmiany, niezwykłe efekty, Galaktyka, Łódź 2019, s.228
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]