17 maja br. w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Krakowie odbyła się konferencja pt. „Wyzwania edukacyjne – wciąż takie same”, podczas której przypominaliśmy, co było ważne dla nas dawniej i wspólnie zastanawialiśmy się na tym, co jeszcze przed nami, co warto kontynuować, a jakim problemom i zagadnieniom edukacyjnym nadawać nowy kształt i wymiar.
W wykładzie wprowadzającym w problematykę konferencji pt. „ TERM i Nowa Szkoła – programy edukacyjne, które wpierają, łączą i (nadal) inspirują” dr Małgorzata Jaśko dokonała analizy porównawczej różnych zjawisk edukacyjnych i wskazała na potrzebę sięgania do korzeni i pokazywania ciągłości zachodzących procesów edukacyjnych, a wśród nich np. demokratyzacja życia szkoły. Mówiła również o organizacji doskonalenia, kompleksowym wspomaganiu szkół (odwołania do teorii ROS i WDN) i sprawdzonych w Programie „TERM” i „Nowa Szkoła” formach i metodach pracy z nauczycielami.
Dr Antonii Jeżowski w swoim wykładzie „Wyzwania podobne, ale uwarunkowania inne” odwoływał się do instrumentów prawnych i finansowych, mówiąc o zarządzaniu instytucją edukacyjną i ciągle aktualnych wyzwaniach edukacyjnych stających przed dyrektorami szkół oraz władzami oświatowymi i samorządowymi.
Tematyką zarządzania instytucją edukacyjną i motywowaniem pracowników zajął się również od innej strony kolejny wykładowca. Dr H. Szaleniec w swoim wykładzie „Rola zarządzania wiedzą w kierowaniu szkołą” podkreślał znaczenie relacji międzyludzkich, mówił o potrzebie komunikacji pomiędzy różnymi podmiotami życia szkolnego i uwzględnianiu potencjału pracowników w procesie zarządzania i planowania rozwoju instytucji.
W ostatnim wystąpieniu „Po co nam szkoła” dr hab. Roman Dorczak, prof. UJ spojrzał na szkołę i celowość jej istnienia w sposób bardziej kompleksowy. Omawiając podstawowe czynniki warunkujące potrzebę istnienia szkoły, niezmienne od lat, odwoływał się do współczesności, swoich doświadczeń i przykładów praktycznych.
Konferencja uświadomiła wszystkim, że warto uczestniczyć w programach edukacyjnych, których wartością dodaną jest integracja poszczególnych środowisk edukacyjnych i nawiązywane dzięki niej wieloletnie przyjaźnie.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.