Konferencją pt. „Obrazy Pamięci – losy mieszkańców ziemi oświęcimskiej” zainaugurowano tegoroczną, IV edycję projektu edukacyjnego „Akademia Dziedzictwa Pamięci”. 22 września w Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej spotkali się nauczyciele, edukatorzy, historycy oraz pasjonaci lokalnej historii. Wydarzenie zostało zorganizowane przez MCDN Ośrodek w Oświęcimiu we współpracy z Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz Centrum św. Maksymiliana w Harmężach – współorganizatorami projektu.
Podczas konferencji przedstawiono główne założenia IV edycji projektu edukacyjnego „Akademii Dziedzictwa Pamięci”. Celem tegorocznego cyklu spotkań opatrzonego znamiennym tytułem „Tam, gdzie nie milczy ziemia – pamięć, miejsce, świadectwo” – jest pogłębienie wiedzy uczestników o II wojnie światowej, ale także o losach mieszkańców ziemi oświęcimskiej.
Wykład wprowadzający w tematykę tegorocznej Akademii pt. „Oświęcim. Od bram Ameryki po bramę obozu” wygłosiła Barbara Daczyńska, współautorka filmów, publikacji i wystaw poświęconych tematyce Auschwitz oraz Miasta Oświęcim. Nauczyciele obejrzeli także film pt. „Życie w czasach przedwojennych”, z którego dowiedzieli się, jak mieszkańcy wspominają życie w Oświęcimiu przed wybuchem
II wojny światowej. Wysłuchali również wystąpienia Joanny Cebulskiej i Anity Bury – edukatorek z Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej i zwiedzili ekspozycję stałą Muzeum, poznając osobiste historie mieszkańców, fotografie, dokumenty i pamiątki związane z ich życiem i losami.
Konferencja była nie tylko okazją do prezentacji nowych założeń projektu, ale także do refleksji nad znaczeniem pamięci historycznej oraz koniecznością jej przekazywania kolejnym pokoleniom. IV edycja „Akademii Dziedzictwa Pamięci” zapowiada się jako ważny etap w edukacji o II wojnie światowej, ale także o losach mieszkańców ziemi oświęcimskiej niosących pomoc więźniom obozu, a których historie stanowią istotny element lokalnej tożsamości i światowego dziedzictwa.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]