Konferencja na temat „Ocenianie jako element procesu nauczania i wychowania” zorganizowana przez Ośrodek w Krakowie, w dniu 19 września br., cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. W spotkaniu uczestniczyło blisko 800 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Inspiracją do zorganizowania spotkania był jeden z priorytetowych kierunków polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym, którym jest doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
Prelegentów i uczestników powitała Małgorzata Dutka-Mucha, wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie, która podkreśliła fakt, że właściwe ocenianie powinno dawać uczniom możliwość kształtowania własnej strategii rozwoju oraz motywować do wzięcia odpowiedzialności za uczenie się.
dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. UAM zachęcała do krytycznej analizy zasad oceniania zachowania w statutach szkół, wskazała najczęściej popełniane błędy i podała przykładowe kryteria oceny zachowania, zgodne z przepisami prawa.
Psycholog Kamilla Filuś przedstawiła 8 zasad sprawiedliwego i motywującego oceniania oraz omówiła rolę ocen w budowaniu konstruktywnej samooceny oraz aktywnego uczestnictwa uczniów w procesie uczenia się.
Mariola Kozak, nauczyciel konsultant MCDN, instruktor programów wychowawczych i profilaktycznych zadała uczestnikom konferencji pytanie: „kto i kiedy interesuje się ocenami naszych uczniów” oraz odniosła się do społecznego wymiaru ocen szkolnych.
Halina Pulchny,nauczyciel konsultant MCDN, organizator spotkania omówiła wybrane zadnienia związane uwarunkowaniem prawnym oceniania w szkole.
Informacja zwrotna pozyskana z ankiet ewaluacyjnych od uczestników konferencji wskazuje, że nauczyciele docenili wagę poruszanych tematów, a treści przekazane na konferencji były dla nich inspirujące.
W trakcie konferencji, inaugurującej działalność Akademii Oceniania uczestnicy wypełnili ankietę badającą potrzeby związane z doskonaleniem kompetencji w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. Na podstawie wyników diagnozy będziemy starali się na bieżąco proponować ofertę form wsparcia, zgodnie z Państwa potrzebami.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.