Mózg nie różnicuje stresu. Niezależnie od źródła napięcia – fizycznego czy psychicznego – nasz organizm reaguje w ten sam sposób, co z czasem może wpływać na zdrowie i samopoczucie. Jak wspierać równowagę emocjonalną w edukacji i ograniczać skutki przewlekłego stresu? Tym zagadnieniom poświęcona była konferencja „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”, zorganizowana w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego”.
Podczas spotkania uczestnicy omawiali mechanizmy reakcji stresowej i to, jak wpływa ona na funkcjonowanie nauczycieli i uczniów. Jak podkreślili prelegenci, stresorem może być nie tylko realne zagrożenie, ale także antycypacja, czyli przewidywanie tego, co może się wydarzyć. Ludzki mózg potrafi uruchomić reakcję stresową już na samą myśl o potencjalnej sytuacji, która dopiero w odległej przyszłości może – choć wcale nie musi – zaistnieć. To rodzi pytanie – czy nie za często stresujemy się z powodu spraw, na które nie mamy żadnego wpływu?
W trakcie konferencji przedstawiono liczne praktyczne przykłady i strategie, które pomagają ograniczać napięcie w codziennej pracy edukacyjnej. Wskazano m.in. alternatywne formy oceniania, techniki redukcji napięcia emocjonalnego, a także planowanie pracy z troską o nauczycieli i uczniów.
Celem październikowego spotkania było pokazanie, że można iść „bez stresu do sukcesu” – aby proces uczenia się nie był jego źródłem, a przestrzenią rozwoju, ciekawości i radości, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
W listopadzie 2025 r. zrealizowano projekt „System INIA w diagnozie dorosłych i dzieci”, poświęcony upowszechnieniu nowoczesnych, obiektywnych metod oceny artykulacji oraz praktycznemu wykorzystaniu analizatora pola akustycznego INIA. Przedsięwzięcie było efektem współpracy Akademii Tarnowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodka w Tarnowie.