Czy każdego da się nauczyć matematyki? Jaki są specyficzne trudności w uczeniu się matematyki? Czy uczenie matematyki może sprawiać radość? – kontynuujemy wsparcie dla nauczycieli matematyki.
30 września Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Krakowie zaprosiło nauczycieli matematyki szkół podstawowych do udziału w bezpłatnej konferencji pt. „Radość odkrywania sposobem na pokonanie trudności w uczeniu się matematyki”.
Gościem honorowym wydarzenia była dr Maria Krystyna Szmigel, wicedyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, a otwarcia konferencji dokonała Małgorzata Dutka-Mucha, wicedyrektor MCDN Ośrodka w Krakowie. W spotkaniu, prowadzonym na platformie Microsoft Teams, uczestniczyło kilkudziesięciu nauczycieli, którzy wraz z zaproszonymi prelegentami poszukiwali sposobów na pokonanie trudności w uczeniu się matematyki. Doskonalili również swoje umiejętności w zakresie diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki oraz odpowiedniego stymulowania myślenia matematycznego i odkrywania różnych strategii rozwiązywania problemów.
Wykład inaugurujący „Czy każdego da się nauczyć matematyki?” wygłosił Marcin Karpiński, wykładowca dydaktyki matematyki w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Nakreślił problem postawy uczniów wobec matematyki oraz umiejętności matematycznych potrzebnych im w przyszłej karierze zawodowej. Swoje wystąpienie zakończył tezą „Każdego można nauczyć matematyki na tyle, by mógł się nią posługiwać w życiu codziennym na podobnym poziomie jak językiem polskim”.
Dr Olga Pelc-Pękala, psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 w Krakowie, Przewodnicząca Oddziału Krakowskiego Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Dyrektor Poradni Psychologicznej PTD, przedstawiła specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Dokładnie omówiła problemy, z jakimi zmagają się uczniowie z powodu dyskalkulii, dysleksji rozwojowej, a także zaburzeń rozwoju emocjonalnego. Przedstawiła zagadnienia związane z dojrzałością do nauki matematyki w momencie rozpoczynania nauki szkolnej, w zakresie wstępnej diagnozy i terapii.
Siostra Leokadia Wojciechowska, Salezjanka ze Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki, wieloletni dyrektor szkoły i refleksyjny nauczyciel matematyki, dokonała oceny skuteczności dydaktycznej programu nauczania matematyki – „Matematyka z sercem”. W zastępstwie wykład wygłosiła Halina Pulchny. Rozważania, oparte na wspomnieniach, doświadczeniach codziennej szkolnej rzeczywistości, w której przeplatają się sukcesy i porażki, kończyło się konkluzją „Matematyka jest przedmiotem trudnym do uczenia się, ale pasja i radość, z jaką nauczyciel oddaje się swojej pracy, świadectwo, że i on ciągle uczy się na nowo odkrywania człowieka i świata, jest najlepszą pomocą, którą możemy dać uczniowi”.
Ewa Gaweł, pedagog z Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 w Krakowie omówiła diagnozę trudności matematycznych w poradni. Dokonała przeglądu wybranych narzędzi i prób diagnostycznych, przedstawiła zasady obserwacji dziecka podczas pracy w poradni. Przekazała też nauczycielom wskazówki do wstępnego rozpoznania u uczniów trudności w uczeniu się matematyki.
Marek Legutko, Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej, Przewodniczący Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, w swoim wystąpieniu „Pozwólmy dzieciom myśleć – twórcze rozwiązywanie zadań” zadał nauczycielom kilka kluczowych pytań: czy rzeczywiście szkolne zadania są „za trudne dla uczniów, bo trzeba myśleć”? czy i jak wykorzystywane są lekcje matematyki do uczenia myślenia? Poszukując na nie odpowiedzi, nawiązał m.in. do publikacji Mirosława Dąbrowskiego o umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Kazimierza Skurzyńskiego o metodach rozwijania matematycznej aktywności uczniów oraz Andrzeja Góralskiego o twórczym rozwiązywaniu zadań.
Na zakończenie zaprezentowano krótki filmik podsumowujący ubiegłoroczne „Spotkania z Królową Nauk” w Ośrodku w Krakowie.
Kontynuując nasze wsparcie w doskonaleniu warsztatu, już 21 października zapraszamy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz przedmiotów matematyczno-przyrodniczych szkół podstawowych do udziału w kolejnej konferencji online „Blended learning w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych”.
W programie:
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.