Konferencja „Prawo, psychologia, pedagogika – razem dla dobra dziecka”, poświęcona potrzebom i wyzwaniom uczniów wychowujących się w rodzinach zastępczych, zgromadziła ponad 100 uczestników online oraz liczną grupę uczestników stacjonarnych.
Trudno w kilku zdaniach oddać bogactwo treści poruszanych podczas wystąpień ekspertów oraz w trakcie odpowiedzi na pytania dotyczące codziennych wyzwań dzieci przebywających w pieczy zastępczej. Warto podkreślić, że ciepła, pełna uważności atmosfera panująca na sali sprzyjała wymianie doświadczeń i była wyrazem głębokiej troski o młodych ludzi, którzy w swoim życiu doświadczyli wielu trudności.
Nie wolno zapominać, że dzieci wychowujące się w rodzinach zastępczych nierzadko mają za sobą bolesne i złożone przeżycia związane z funkcjonowaniem rodzin biologicznych – zaniedbania, przemoc, uzależnienia czy poczucie odrzucenia. Mając tę świadomość, powinniśmy wykazywać się empatią i zrozumieniem. Doświadczenia te wciąż wpływają na ich rozwój emocjonalny, społeczny i edukacyjny, a mądre wsparcie dorosłych jest dla nich kluczowe.
Podsumowaniem wydarzenia niech będzie motto, które towarzyszyło uczestnikom konferencji:
„Rodzina to niekoniecznie ci ludzie, wśród których człowiek się rodzi. Można ją sobie znaleźć samemu – tam, gdzie jest bezpiecznie i ciepło. Tam, gdzie człowiek czuje, że właśnie tu jest jego miejsce.”
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]