W środę 23 kwietnia ponad 300 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych wzięło udział w IV Małopolskim Forum Przedmiotów Przyrodniczych pod hasłem Kalejdoskop pasji przyrodniczych zorganizowanym przez MCDN Ośrodek w Krakowie.
W ramach konferencji otwierającej IV Małopolskie Forum Przedmiotów Przyrodniczych, uczestnicy mieli okazję wysłuchać serii fascynujących wystąpień, które ukazywały nauki przyrodnicze z wielu perspektyw: od osobistego rozwoju ucznia, przez eksplorację jaskiń, aż po badania meteorytów i zjawiska świetlne!
Pierwsza prelekcja, zatytułowana „Korzenie i skrzydła, czyli czego potrzebuje dziecko, aby rozwinąć w sobie pasję”, została wygłoszona przez dr Magdalenę Żyłę. Autorka podkreśliła, że każde dziecko przychodzi na świat z pełnym potencjałem, a rola dorosłych to towarzyszyć mu w rozwoju z uważnością i szacunkiem – jak ogrodnik, a nie rzeźbiarz. Jej wystąpienie poruszało serca i skłaniało do refleksji nad rolą nauczyciela jako przewodnika.
Następnie dr Michał Zatorski zabrał uczestników w fascynującą podróż do wnętrza Ziemi, prezentując wykład „Co się kryje pod ziemią, czyli o eksploracji i badaniach jaskiń”. Przybliżył różnice między grotołazem a speleologiem, a także pokazał, jak wyprawy geograficzne mogą być potężnym narzędziem motywacyjnym dla uczniów.
Z kolei dr hab. Katarzyna Kopeć zaprosiła nas do prehistorycznego świata, przedstawiając wykład „Paleontologia w kalejdoskopie czasu”. Pokazała, jak skamieniałości bezkręgowców morskich i lądowych opowiadają historię Ziemi, pomagają w badaniach geologicznych i pozwalają lepiej zrozumieć procesy ewolucyjne oraz zjawiska koewolucji roślin i owadów.
Wystąpienie Janusza Nicewicza, zatytułowane „Meteoryty – goście z kosmosu”, odkrywało tajemnice skał pochodzących spoza Ziemi. Uczestnicy dowiedzieli się, czym różni się meteoryt od meteoroidu, jakie są typy meteorytów i dlaczego są one tak istotne w badaniach nad historią Układu Słonecznego.
Kolejnym punktem programu było niezwykle praktyczne i ekologiczne wystąpienie Dawida Masło – „A Ty grasz w Zielone?”. Prelegent zaprezentował metody edukacji outdoorowej i ich zastosowanie w realizacji podstawy programowej, pokazując, jak ważna jest bliskość z przyrodą w procesie uczenia.
Na zakończenie konferencji, Aleksandra Kowalska w swojej prezentacji „Niewidzialne światło – widzialne efekty” opowiedziała o fluorescencji i świetle UV. Jej doświadczenia edukacyjne, oparte na widowiskowych eksperymentach, udowodniły, jak skutecznie wzbudzać ciekawość uczniów i wprowadzać ich w świat nauk przyrodniczych.
Wydarzenie objęte zostało honorowym patronatem przez: Witolda Kozłowskiego – Wicemarszałka Województwa Małopolskiego oraz dr Gabrielę Olszowską – Małopolską Kurator Oświaty.
Serdeczne podziękowania kierujemy również do partnerów wydarzenia, którzy wspierają rozwój edukacji przyrodniczej w regionie: Centrum Edukacji Przyrodnicze UJ w Krakowie, Instytut Biologii UKEN w Krakowie, Muzeum Przyrodnicze ISEZ PAN w Krakowie, Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej, Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach, Centrum Edukacji Ekologicznej „Symbioza” oraz Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie.
Zachęcamy wszystkich nauczycieli do aktywnego udziału w wydarzeniach IV Małopolskiego Forum Przedmiotów Przyrodniczych. To wyjątkowa okazja do dzielenia się doświadczeniami, czerpania inspiracji oraz rozwijania kompetencji, które będą wspierać uczniów w odkrywaniu fascynującego świata nauk przyrodniczych!
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.