Kształtowanie postaw patriotycznych jest jednym z zadań szkoły. Warto się więc zastanowić, w jaki sposób efektywnie je realizować. Z pomocą przychodzą nam muzea.
Bieżący rok obfituje w wiele „okrągłych” rocznic ważnych wydarzeń z historii Polski. Sejm Rzeczpospolitej Polskiej ustanowił 2020 rok rokiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Zaślubin Polski z morzem w Pucku w jej 100. rocznicę. W kwietniu wspominaliśmy 80. rocznicę zbrodni katyńskiej, w maju przypadła 75. rocznica zakończenia II wojny światowej w Europie. 31 sierpnia 2020 roku będziemy obchodzić 40-lecie strajków sierpniowych 1980 roku i powstania NSZZ „Solidarność”.
W „Hejnale Oświatowym” nr 6-7/194/2020 nasi Czytelnicy mogą znaleźć szeroki wybór tematów z zakresu edukacji patriotycznej i obywatelskiej. Zwracamy szczególną uwagę na artykuły o roli muzeów w edukacji patriotycznej. Pamięć o przeszłości jest ważnym elementem życia społecznego. Edukacja patriotyczna rozpoczyna się w rodzinie, która otrzymuje wsparcie szkoły i lokalnego środowiska. Największe owoce przynosi wtedy, gdy jej nośnikiem są również instytucje, takie jak muzea i domy kultury, a także media, każde we własnym odpowiednio dobranym zakresie.
Więcej informacji w „Hejnale Oświatowym”. Wersja elektroniczna dostępna jest na naszej stronie internetowej. Zapraszamy do lektury.
Artykuł Kamila Stasiaka Rola muzeów w edukacji patriotycznej
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.