Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.
/Albert Einstein/
W roku 2022 na maturze 29% absolwentów liceów wybrało matematykę, jako przedmiot nadobowiązkowy, natomiast fizykę tylko 8%. Absolwenci techników również najczęściej wybierali matematykę: w 26%, a drugim przedmiotem była geografia, którą wybrało 24%. Tylko 6% absolwentów technikum wybrało fizykę.
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Oświęcimiu oraz Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu zapraszają w dniu 8 grudnia 2022 r. w godzinach od 16:00 do 19:00 na konferencję stacjonarną pt.: „Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych w szkole szansą na wszechstronny rozwój uczniów”. Konferencja wpisuje się w kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny. Na to wydarzenie zapraszamy do Collegium sub Horologio Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu – do Auli im. Kazimierza Piechowskiego, ul. M. Kolbego 8. W trakcie konferencji wystąpią nauczyciele akademiccy o dużym doświadczeniu w pracy z uczniami oraz studentami.
Geografia jest najczęściej wybieranym przez maturzystów przedmiotem dodatkowym, dlatego też konferencję otworzy Pani dr hab. Danuta Piróg, prof. UP. Jest doktorem habilitowanym w dziedzinie geografii społeczno-ekonomicznej. Pełni funkcję przewodniczącej Zespołu ds. edukacji geograficznej Komitetu Nauk Geograficznych PAN oraz pełnomocnika Rektora UP ds. Programu Erasmus. Jest autorką ponad 150 prac naukowych i opracowań o charakterze popularnonaukowym. Pani dr hab. Danuta Piróg, prof. UP wygłosi referat pt.: „Po co, jak i o co pytać? Strategie, metody i techniki budowania samodzielności poznawczej na lekcjach geografii”.
Najtrudniejszym przedmiotem maturalnym od kilku lat jest fizyka, stąd dr Sylwia Kołakowska zaprezentuje uczestnikom konferencji, jak Odczarować fizykę. Pani dr Sylwia Kołakowska jest doktorem nauk fizycznych w dyscyplinie ekonofizyka – tytuł został jej nadany przez Radę Naukową Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie. Pracuje jako wykładowca akademicki oraz Kierownik Zakładu Zarządzania i Finansów w Instytucie Nauk o Ekonomii i Bezpieczeństwie Małopolskiej Uczelni Państwowej w Oświęcimiu. W pracy naukowo-dydaktycznej zajmuje się implementacją metod stosowanych w fizyce do badania praw i zasad w szeroko rozumianej ekonomii czy finansach.
Kolejnym gościem konferencji będzie Pan mgr Artur Pelo – programista, full-stack developer, informatyk oraz nauczyciel dyplomowany w liceum oraz technikum na kierunku technik informatyk. Pan Artur Pelo pracuje jako wykładowca przedmiotów związanych z programowaniem, inżynierią oprogramowania, bazami danych, systemami mobilnymi, systemami sieciowymi na kierunku informatyka i mechatronika w Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu, w Instytucie Nauk Inżynieryjno-Technicznych. Na konferencji zaprezentuje temat: „Zastosowanie mikrokontrolerów i zestawów Smart w nauczaniu programowania i przedmiotów matematyczno-przyrodniczych”.
Bez dobrej znajomości matematyki i jej narzędzi uczniowie mają trudności w zrozumieniu zagadnień omawianych na przedmiotach przyrodniczych. Swoim doświadczeniem i ciekawymi rozwiązaniami z uczestnikami konferencji podzieli się Pani dr Janina Duda – adiunkt w Instytucie Nauk Inżynieryjno – Technicznych Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. Pani Janina Duda była koordynatorem merytorycznym projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – „Oświęcimski Uniwersytet Młodego Odkrywcy” prowadzonego w MUP oraz koordynatorem merytorycznym i członkiem Komitetu Organizacyjnego Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „XXX Szkoła Dydaktyki Matematyki”. Pani dr Janina Duda posiada tytuł honorowy Profesora Oświaty nadany jej przez Ministra Edukacji Narodowej. Swoje wieloletnie doświadczenie w nauczaniu matematyki w liceum ogólnokształcącym, w gimnazjum, a obecnie jako wykładowca matematyki, podsumuje w wykładzie pt.: „Rozwój kompetencji matematycznych uczniów poprzez stawianie i rozwiązywanie problemów, również z zastosowaniem nowoczesnych technologii”.
Zapraszamy wszystkich nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz innych zainteresowanych nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych do udziału w tej konferencji.
Link do zapisów: „Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych w szkole szansą na wszechstronny rozwój uczniów”
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.