Jak połączyć fascynującą przygodę z nauką? Odpowiedź na to pytanie znaleźli uczestnicy warsztatów terenowych „Walory geoedukacyjne Doliny Mnikowskiej – speleologia w praktyce szkolnej”, które odbyły się w piątek, 23 maja 2025 w ramach IV Forum Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych.
W wydarzeniu wzięło udział dziesięciu nauczycieli z województwa małopolskiego. Jednym z nich był Mateusz Dudek, nauczyciel geografii i przyrody ze Szkoły Podstawowej im. Ks. J. Poniatowskiego w Mnikowie, który podzielił się swoim bogatym doświadczeniem w prowadzeniu zajęć terenowych w tym wyjątkowym regionie.
Podczas warsztatów uczestnicy poznali wybrane stanowiska geoedukacyjne Doliny Mnikowskiej, które doskonale sprawdzają się w pracy dydaktycznej z uczniami w terenie. Prowadzący zaprezentowali również nowoczesne metody oraz projekty edukacyjne związane z unikalnym środowiskiem geograficznym tego obszaru.
Nauczyciele odwiedzili także Jaskinię Na Łopiankach, położoną w malowniczym Wąwozie Półrzeckim. Dzięki przewodnictwu dr Michała Zatorskiego — geomorfologa i doświadczonego taternika jaskiniowego — mieli okazję zgłębić tajniki speleologii. Duże zainteresowanie wzbudziła także prezentacja profesjonalnego kombinezonu oraz sprzętu wykorzystywanego podczas eksploracji jaskiń.
Warsztaty były nie tylko okazją do zdobycia praktycznej wiedzy, ale także inspiracją do wprowadzania nowych, ciekawych form nauczania w pracy z młodzieżą.
Fotorelacja z wydarzenia dostępna w galerii.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]