Jak połączyć fascynującą przygodę z nauką? Odpowiedź na to pytanie znaleźli uczestnicy warsztatów terenowych „Walory geoedukacyjne Doliny Mnikowskiej – speleologia w praktyce szkolnej”, które odbyły się w piątek, 23 maja 2025 w ramach IV Forum Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych.
W wydarzeniu wzięło udział dziesięciu nauczycieli z województwa małopolskiego. Jednym z nich był Mateusz Dudek, nauczyciel geografii i przyrody ze Szkoły Podstawowej im. Ks. J. Poniatowskiego w Mnikowie, który podzielił się swoim bogatym doświadczeniem w prowadzeniu zajęć terenowych w tym wyjątkowym regionie.
Podczas warsztatów uczestnicy poznali wybrane stanowiska geoedukacyjne Doliny Mnikowskiej, które doskonale sprawdzają się w pracy dydaktycznej z uczniami w terenie. Prowadzący zaprezentowali również nowoczesne metody oraz projekty edukacyjne związane z unikalnym środowiskiem geograficznym tego obszaru.
Nauczyciele odwiedzili także Jaskinię Na Łopiankach, położoną w malowniczym Wąwozie Półrzeckim. Dzięki przewodnictwu dr Michała Zatorskiego — geomorfologa i doświadczonego taternika jaskiniowego — mieli okazję zgłębić tajniki speleologii. Duże zainteresowanie wzbudziła także prezentacja profesjonalnego kombinezonu oraz sprzętu wykorzystywanego podczas eksploracji jaskiń.
Warsztaty były nie tylko okazją do zdobycia praktycznej wiedzy, ale także inspiracją do wprowadzania nowych, ciekawych form nauczania w pracy z młodzieżą.
Fotorelacja z wydarzenia dostępna w galerii.
Konferencja „Edukacja dla bezpieczeństwa – od wartości po praktyczne umiejętności” to wyjątkowe wydarzenie adresowane do dyrektorów, nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa oraz wszystkich, którzy pragną budować bezpieczne i odporne na wyzwania środowisko edukacyjne. Konferencja jest organizowana przez MCDN Ośrodek w Oświęcimiu we współpracy z ZHP Chorągiew Krakowska.
W dniu 25 listopada odbędzie się konferencja online organizowana przez MCDN Ośrodek w Krakowie, poświęcona wyzwaniom i szansom, jakie niesie ze sobą obecność uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów z Ukrainy.