Istotną rolę w procesie edukacyjnym odgrywają oddziaływania pedagogiczne organizowane w toku różnorodnych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
Jednym z wyzwań współczesnej edukacji jest konstruktywne i twórcze organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich osobowości. Szczególną wartość rozwojową – kształcącą i wychowawczą mają zajęcia kulturalne, w tym pozalekcyjne i pozaszkolne spotkania uczniów ze sztuką. W ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe w art. 1 (Cele systemu oświaty) wskazano, że „system oświaty zapewnia w szczególności: (…) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego”.
W „Hejnale Oświatowym” nr 11/197/2020 dużo miejsca poświęcamy problematyce organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży, a także roli i znaczeniu zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych z punktu widzenia celów edukacyjnych, wychowawczych i psychologicznych. Autorzy artykułów zwracają uwagę, że czas wolny; jego struktura i sposób spędzania mają duży wpływ na psychiczny i fizyczny rozwój młodego człowieka, jego wszechstronny rozwój osobowy. Oprócz rozważań teoretycznych znajdą tu Państwo przykłady dobrych praktyk.
Więcej informacji w najnowszym „Hejnale Oświatowym”. Wersja elektroniczna dostępna jest na naszej stronie internetowej.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.