Refleksyjna podróż z logoterapią Viktora Frankla w tle
W świecie przeładowanym bodźcami, gdzie często gubimy sens, potrzeba głosu, który przypomni, że nawet w cieniu cierpienia człowiek może pozostać wolny. Taki głos wybrzmiewa w najnowszej sztuce wystawianej przez Krakowski Instytut Logoterapii – „Synchronizacja w Birkenwald”.
To nie jest spektakl, obok którego można przejść obojętnie. To teatralny manifest. Głęboki, filozoficzny i bolesny zarazem. Inspiracją dla tej poruszającej inscenizacji stał się dramat autorstwa Viktora E. Frankla, austriackiego psychiatry, filozofa, twórcy logoterapii i więźnia obozów koncentracyjnych. W sztuce spotykają się wielkie duchy przeszłości – Sokrates, Kant i Spinoza – w przestrzeni, gdzie rozum i etyka zostają poddane najcięższej próbie: rzeczywistości obozu koncentracyjnego.
„Synchronizacja w Birkenwald” nie tylko zadaje pytania o sens, ale wręcz zmusza do konfrontacji z własnym człowieczeństwem. Przypomina, że wolność wewnętrzna jest ostatnią z ludzkich wolności – i nie może być odebrana, nawet w najbardziej nieludzkich warunkach. To nie jest łatwy spektakl. To teatr, który zostaje pod powiekami.
Sztuka została przygotowana z wielką dbałością o szczegóły, z aktorskim kunsztem i szacunkiem dla intelektualnego dziedzictwa Frankla. Młodzież, nauczyciele, wychowawcy i edukatorzy znajdą w niej nie tylko materiał do refleksji, ale i impuls do głębszej pracy wychowawczej, etycznej i filozoficznej.
Najbliższy spektakl odbędzie się 17 maja 2025 r.
Więcej informacji na stronie: www.spektakl-frankl.pl; bilety: https://tinyurl.com/5y62dtvb
Dla nas, jako Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, to także zaproszenie do refleksji nad tym, jaką rolę odgrywa edukacja humanistyczna w kształtowaniu odporności psychicznej i aksjologicznej naszych uczniów.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]