Niestandardowe spojrzenie na historię, kulturę i tradycję to cel projektu realizowanego we współpracy Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Muzeum Zamek w Oświęcimiu.
Projekt „Sztuka łączenia. Edukacja w szkole i w muzeum” skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy w swojej pracy zainteresowani są edukacją formalną i nieformalną z wykorzystaniem różnych metod dydaktycznych, eksponatów i wystaw muzealnych. 4 marca odbyło się pierwsze spotkanie zatytułowane „Księstwo Oświęcimskie i Zatorskie w XVI wieku na przykładzie mapy St. Porębskiego z 1592 roku”, które dotyczyło – w części metodologicznej – wykorzystania kartografii w dydaktyce z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej. Druga część miała charakter spotkania z eksponatem; została zaprezentowana mapa St. Porębskiego ze zbiorów muzeum, a następnie pracowano z reprintem XVI-wiecznej mapy. Spotkanie zakończyło się zwiedzaniem wystawy pt. „W przestrzeniach historii. Dzieje miasta Oświęcimia” w kontekście lekcji muzealnej.
Łączenie edukacji szkolnej z muzealną to forma doskonalenia bardzo atrakcyjna dla nauczycieli; prezentuje innowacyjne rozwiązania metodologiczne i warsztatowe łatwe do wykorzystania w pracy z uczniem.
Kolejne spotkanie będzie poświęcone medycynie i zielarstwu oraz starodrukom w oparciu o XVI-wieczny zielnik znajdujący się w zbiorach muzeum. O szczegółach będziemy informować na bieżąco.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.