Nawiązując do podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, w ramach punktu 2 „ Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność
i innowacyjność uczniów”, zaproponowaliśmy w tarnowskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli szczególne zajęcia, skierowane dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Odbywają się one cyklicznie
w wybranych placówkach.
Myślenie kreatywne, wdraża dzieci do odchodzenia od szablonowego sposobu myślenia, uczy twórczego rozwiązywania problemów i rozwija myślenie badawcze a równocześnie wspiera rozwój indywidualny każdego dziecka przy równoczesnym kształtowaniu umiejętności pracy zespołowej.
Myślenie kreatywne to budowanie przyszłości w oparciu o ludzi, którzy wierzą we własne możliwości, potrafią myśleć i działać twórczo.
W trakcie warsztatów uczestnicy są wynalazcami nietypowych rozwiązań, autorami eksperymentów i niezwykłych prac plastycznych. Dużą rolę przykładamy do rozwoju sensorycznego uczniów, dlatego malujemy rękami, odgrywamy kreatywne bajki, stawiamy pytania rozwijające twórcze myślenie.
Dla dzieci w tym wieku charakterystyczne jest zadawanie wielu pytań,
a ważne jest wdrażanie dzieci do poszukiwania na nie odpowiedzi. Zajęcia te sprawiają dużą radość uczestnikom, ale co ważniejsze uczą poprzez zabawę
i sprawczość uczestników.
W listopadzie 2025 r. zrealizowano projekt „System INIA w diagnozie dorosłych i dzieci”, poświęcony upowszechnieniu nowoczesnych, obiektywnych metod oceny artykulacji oraz praktycznemu wykorzystaniu analizatora pola akustycznego INIA. Przedsięwzięcie było efektem współpracy Akademii Tarnowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodka w Tarnowie.