Jesteś agentem dwójki – polskiego wywiadu wojskowego…, nasłuch radiowy przechwycił zaszyfrowaną depeszę…, ktoś zdradził…, złamanie wiadomości to szansa na zdemaskowanie zdrajcy…
Co wspólnego miała zaszyfrowana depesza z grzebieniem i weselem? Steganografia – brzmi tajemniczo? Kryptolog – kto to taki ? Szyfr Cezara? Kod? Klucz? Jak działała Enigma? Dlaczego to właśnie Poznań stał się centrum kryptologii? Jak w kryptologii i kryptoanalizie szukać inspiracji do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania uczniów?
Na te i wiele innych pytań odpowiedzą nasi niezwykli goście: Szymon Dąbrowski i Tomasz Orłowski – kuratorzy powstającego w Poznaniu Centrum Szyfrów Enigma i autorzy wystawy Pogromcy Enigmy oraz Gabriela Dolińska – nauczyciel doradca metodyczny ds. matematyki w Ośrodku w Oświęcimiu w trakcie konferencji pod hasłem „Tajemnica Enigmy czyli szyfrołamacze na start!”. Rzecz będzie o tym jak Nauczycielka Życia może pod rękę z Królową Nauk pomóc zaktywizować współczesnych uczniów oraz pomóc w kształceniu kompetencji kluczowych.
Zapraszamy w niezwykłą podróż przez niesamowitą historię świata zapisaną szyframi. Dla najaktywniejszych szyfrołamaczy – uczestników konferencji przewidziane są nagrody rzeczowe!
Zapraszamy zdalnie 16 marca o godzinie 16:00 – spotkajmy się w bazie asów wywiadu!
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]