Jakie kroki prawne należy podjąć, gdy podejrzewa się występowanie przemocy w rodzinie ucznia? Co zrobić, gdy to uczeń dopuści się czynu zabronionego? Czy od razu zawiadamiać organy ścigania? Czy wdrażać procedurę Niebieskiej Karty? A może wystarczający będzie wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka? – To główne tematy grudniowych warsztatów online.
W dzisiejszych czasach uczniowie stają się ofiarami tak często jak i sprawcami przestępstw. W sytuacji podejrzenia wystąpienia przestępstwa szkoła musi zatem zdawać sobie sprawę z przysługujących jej możliwości prawnych oraz obowiązków na niej ciążących. Aby prawidłowo środki te stosować należy poznać ich specyfikę i skuteczność.
Podczas warsztatów wyjaśnione zostaną przysługujące szkole możliwości prawne, jak i jej ustawowe obowiązki w przypadku, gdy uczeń jest pokrzywdzonym oraz w sytuacji, gdy to uczeń przestępstwa się dopuszcza. Zaprezentowane zostaną przykładowe stany faktyczne, ich prawne rozwiązania oraz wzory wniosków i formularzy stosowane w procedurze Niebieskiej Karty, w postępowaniu przed Sądem Rodzinnym z wniosku szkoły o wgląd w sytuację dziecka oraz w razie konieczności sporządzenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Objaśnione zostaną także zasady odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej nauczycieli, pedagogów i dyrektorów szkół w sytuacji braku reakcji na przestępstwo.
Na warsztaty online Uczeń ofiarą, uczeń sprawcą – prawny obowiązek reakcji szkoły na przestępstwo, które odbędą się w dniu 7 grudnia w godz. 15:30 – 18:30, zapraszamy dyrektorów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, pedagogów szkolnych oraz nauczycieli.
Spotkanie poprowadzi Anna Sojat – adwokat, specjalista z zakresu prawa rodzinnego i prawa pracy, reprezentująca małoletnich pokrzywdzonych w postępowaniach karnych związanych z występowaniem przemocy w rodzinie.
W listopadzie 2025 r. zrealizowano projekt „System INIA w diagnozie dorosłych i dzieci”, poświęcony upowszechnieniu nowoczesnych, obiektywnych metod oceny artykulacji oraz praktycznemu wykorzystaniu analizatora pola akustycznego INIA. Przedsięwzięcie było efektem współpracy Akademii Tarnowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodka w Tarnowie.