30.10.2025

Wielki Wybuch Pomysłów 4M – mega moc metodycznej motywacji – publikacja pokonferencyjna

W świecie, w którym nauka i technologia splatają się każdego dnia, nadszedł moment, gdy wiedza nabrała nowej energii. „Wielki Wybuch Pomysłów 4M” nie był zwykłą konferencją – stał się przestrzenią spotkania pasji, doświadczenia i nowoczesnych metod, które inspirowały do uczenia inaczej: z mocą, sensem i sercem.

29 października br. w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodku w Tarnowie – odbyło się spotkanie nauczycieli, którzy w edukacji szukają energii, inspiracji i sensu. Była to konferencja skierowana do nauczycieli fizyki, chemii, biologii, przyrody i techniki ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.

Wydarzenie pod hasłem „Wielki Wybuch Pomysłów 4M, czyli mega moc metodycznej motywacji” było poświęcone nowoczesnym rozwiązaniom dydaktycznym w edukacji przyrodniczej XXI wieku.

Znakomici prelegenci przedstawili nowatorskie sposoby wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem roli sztucznej inteligencji. Uczestnicy poznali praktyczne metody wspierania indywidualizacji nauczania oraz rozwoju uczniowskich kompetencji przyszłości.

Pod hasłem „Siła neurodydaktyki” Olga Woj – trenerka mnemotechnik, mapowania myśli i biegłego czytania – przedstawiła neurodydaktyczne strategie zwiększania efektywności nauczania i zarządzania zespołem. Zaprezentowała praktyczne narzędzia, które wspierały ciekawość, motywację i zaangażowanie uczniów oraz współpracowników, a także ułatwiały tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się i kreatywnemu myśleniu.

Zainspirowani neurodydaktycznymi strategiami uczestnicy przenieśli się do świata nauki, w którym odkrywanie praw fizyki, chemii i biologii stało się prawdziwą przygodą. Dr inż. Izabela Kondratowicz, znana szerzej jako „Pani od fizyki” – nauczycielka i popularyzatorka nauki – zaprezentowała konkretne narzędzia dydaktyczne, dzięki którym lekcje przedmiotów przyrodniczych stawały się bardziej angażujące i praktyczne. Udowodniła, że fizyka, chemia i biologia to nie tylko teoria, lecz fascynujący świat obecny wokół nas – na wyciągnięcie ręki.

Gdy teoretyczne narzędzia nauczania nabrały realnych kształtów, nadszedł czas, by połączyć naukę z działaniem. Temat ten przedstawił Wojciech Zuziak – trener i doradca edukacyjny, specjalizujący się w dydaktyce konstruktywistycznej – który omówił zasady nauczania opartego na doświadczeniu i współpracy z wykorzystaniem klocków LEGO®. Pokazał, jak poprzez zabawę i eksperyment można było łączyć inżynierię z nauką w codziennym życiu ucznia, rozwijając jego ciekawość, logiczne myślenie i kreatywność.

Zwieńczeniem konferencji była część praktyczna – moment, w którym teoria spotkała się z działaniem. To właśnie „warsztaty z mocą doświadczenia”, w których uczestniczyli nauczyciele obecni stacjonarnie. Zajęcia, prowadzone przez Ewę Kordas i Szymona Kurzycę – konsultantów edukacyjnych AKCES Edukacja – pokazały, jak w prosty i angażujący sposób można prowadzić lekcje z wykorzystaniem zestawów LEGO® Education, które nie wymagały ekranu, a jednocześnie rozwijały myślenie logiczne i twórcze podejście do nauki.

Uczestnicy poznali gotowe scenariusze zajęć zgodne z podstawą programową oraz przekonali się, że praktyczne eksperymenty pomagają lepiej zrozumieć złożone zjawiska naukowe.

Konferencja była prawdziwą eksplozją inspiracji – miejscem wymiany doświadczeń, refleksji i dobrych praktyk. Uczestnicy poczuli mega moc metodycznej motywacji, która – niczym Wielki Wybuch – zainicjowała nowe pomysły i energię do działania.

Organizatorzy już dziś zapraszają na kolejną edycję wydarzenia.

Zobacz galerię z wydarzenia

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube