15 marca odbyła się konferencja, której celem było przybliżenie znaczenia i roli lekcji Wychowania do życia w rodzinie (WDŻ), jako wsparcia w wychowaniu do dorosłego, odpowiedzialnego życia, opartego na uniwersalnych wartościach.
Konferencja wpisała się w kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. Prelegentka Anna Powązka, wieloletni nauczyciel WDŻ, pracownik wydziału wychowania i profilaktyki w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie, trener wojewódzki programu „Wektory życia”, przypomniała, jak wielka jest potrzeba realizacji zajęć WDŻ w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Kolejna prelegentka Greta Gutkowska, wieloletni nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, doradca metodyczny w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu, trener wojewódzki programu „Wektory życia”, podzieliła się przykładem lekcji mających na celu kształtowanie w uczniach postaw ukierunkowane na dobro, prawdę i piękno, uzdalniających do podejmowania dojrzałych decyzji w codziennym życiu.
Podczas konferencji nauczyciele praktycy, Edyta Stolińska, Joanna Kantor – Malik, Antonina Świeży i Joanna Wołoszyn zaprezentowali przykłady dobrych praktyk dotyczące sposobów organizacji i realizacji treści na lekcjach WDŻ i nie tylko. Udzielili wskazówek, gdzie szukać inspiracji i pomysłów, jak czynić lekcje WDŻ ciekawymi i wyjątkowymi.
Pozostawiamy wszystkim do refleksji i namysłu słowa Ryszarda Kapuścińskiego: „Boję się świata bez wartości, bez wrażliwości, bez myślenia, świata, w którym wszystko jest możliwe. Ponieważ wówczas najbardziej możliwe jest zło”.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.