26 marca 2025 roku w Auli Głównej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie odbył się XIV Salon Edukacyjny „Perspektywy Polskiej Edukacji” pod hasłem „Nauczanie z sensem. O budowaniu relacji, która inspiruje i wspiera rozwój”. Wydarzenie zgromadziło liczne grono dyrektorów szkół oraz nauczycieli z różnych etapów edukacyjnych, którzy wspólnie eksplorowali kluczowe aspekty budowania relacji w procesie nauczania.
Patronat honorowy udzielony przez Łukasza Smółkę, Wicemarszałka Województwa Małopolskiego, oraz dr Gabrielę Olszowską, Małopolskiego Kuratora Oświaty, a także patronat medialny czasopism „Wychowawca” i „Hejnał Oświatowy” znacząco podniosły prestiż wydarzenia oraz jego znaczenie dla społeczności edukacyjnej Małopolski.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonali dr Łukasz Cieślik – dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz prof. Robert Stawarz – prorektor ds. Kształcenia i Rozwoju Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej.
Wykład inauguracyjny wygłosił ks. dr Jerzy Smoleń, psycholog i adiunkt z Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, który w swoim wystąpieniu „Racje czy relacje we współczesnej szkole” podkreślił fakt, że często zapominamy, że relacje nie wykluczają racji, ale racje nie koniecznie zakładają relacje, co powoduje tyle niepotrzebnych nieporozumień pomiędzy ludźmi.
Następnie Tomasz Półtorak, dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bochni, wraz z Orkiestrą smyczkową Con Passione, zaprezentował temat „Muzyka jako narzędzie budowania relacji i wspierania rozwoju uczniów”. Wystąpienie to ukazało, jak muzyka może być efektywnym narzędziem w edukacji, sprzyjającym tworzeniu pozytywnych więzi i wspierającym komunikację w środowisku szkolnym.
Po przerwie głos zabrała Sandra Ziemiańska, nauczycielka współpracująca z Fundacją Wspomagającą Wychowanie „Archezja”. W prelekcji „Kształcenie w duchu logoterapii: spojrzenie Logowychowawcy” opowiedziała, jak logoterapia może wspierać proces wychowawczy oraz zaprezentowała przykłady dobrych praktyk, jak dbać o swoje zasoby, żeby móc budować zdrowe relacje z uczniem.
Ostatnim punktem programu było wystąpienie dr Magdaleny Żyły, nauczycielki konsultantki MCDN OK, zatytułowane „Każdy jest darem. W jaki sposób talenty pomagają nam budować szkolne relacje”. Prelegentka zaprezentowała talenty w rozumieniu Instytutu Gallupa, jako powracający wzór myślenia, działania i odczuwania oraz wspólnie z uczestnikami przyglądała się temu, co każdy omawiany talent wnosi do szkolnych relacji.
Konferencja została wzbogacona o wyjątkowe wydarzenia artystyczne i kulinarne. Uczestnicy mieli przyjemność wysłuchać koncertu Orkiestry Smyczkowej „Con Passione” z Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Bochni pod dyrekcją Tomasza Półtoraka. Zespół, złożony z utalentowanych uczniów, zaprezentował repertuar, który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności.
Za kulinarną oprawę wydarzenia odpowiadał Zespół Szkół Gastronomicznych nr 1 w Krakowie. Uczniowie pod opieką mgr inż. Małgorzaty Kosek-Ankus przygotowali profesjonalny catering, serwując uczestnikom konferencji wyśmienite kanapki oraz ciasteczka, które spotkały się z uznaniem gości.
Serdecznie dziękujemy zarówno artystom, jak i młodym gastronomom za ich wkład w stworzenie inspirującej i przyjaznej atmosfery podczas naszego spotkania.
W ramach konferencji zorganizowano również konkurs na fraszkę lub wiersz pod tytułem „Nauczanie z sensem”. Uczestnicy mieli okazję w kreatywny sposób wyrazić swoje refleksje na temat istoty edukacji oraz roli relacji w procesie nauczania / uczenia się. Oto trzy wybrane przemyślenia z czterdziestu nauczycielskich rozważań ( pozostałe opublikujemy w zakładce „Materiały dla nauczycieli”):
„Nauczanie z sensem, to nie tylko słowa.
To pokazanie gdzie wiedza się chowa.
Nie w książkach samych, lecz w sercu i głowie,
bo mądrość rośnie tam, gdzie w życie wchodzi wciąż NOWE!” (autor: MaBaD)
„Masz relacje, możesz zmienić edukację,
dlatego zmień cenzora na relacyjnego edukatora” (autor: M.Ł)
„Szlachetna szkoło i wychowanie,
nauka to dzisiaj wielkie wyzwanie.
Gdy nie ma chęci i motywacji,
skutkuje wielkim brakiem relacji.
Budujmy więzi, twórzmy sympatie!
Odrzućmy lęki i antypatie!
Walczmy o szkołę dobrą, skuteczną,
przyjazną, szczerą, zgodną, bezpieczną.” (autor: Kaja)
Podsumowania konferencji oraz wręczenia upominków dla autorów „wylosowanych fraszek” dokonała dr Małgorzata Dutka-Mucha – wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział, zaangażowanie oraz dzielenie się doświadczeniami. Państwa obecność i wkład w dyskusje przyczyniły się do sukcesu tego wydarzenia.
Tematyka budowania relacji w edukacji jest niezwykle istotna w kontekście współczesnych wyzwań szkolnych. Mamy nadzieję, że poruszone zagadnienia zainspirują Państwa do dalszej refleksji i wdrażania nowych praktyk w codziennej pracy dydaktycznej.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.