Realizacja pkt.1 kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 -„Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.”
Adresaci: nauczyciele matematyki wszystkich poziomów i wszystkich typów szkół, inne zainteresowane osoby
Program konferencji:
15.00 – 15.10 wprowadzenie
15.10 – 15.55 dr Anna Rybak: – „Samodzielne odkrywanie wiedzy przez uczniów a kształtowanie myślenia analitycznego i rozwijanie umiejętności (nie tylko) matematycznych.” Uczenie się matematyki sprawia wielu uczniom problemy. Jak sprawić, by matematyka stała się bliższa uczniowi? Dlaczego wielu uczniów odbiera ją jako trudną i obcą? Podczas spotkania poszukamy odpowiedzi — i pokażemy, jak zmiana roli ucznia z odbiorcy na odkrywcę może odmienić jego podejście do nauki. Porozmawiamy o eksperymentowaniu, samodzielnym odkrywaniu wiedzy i o tym, jak takie podejście rozwija myślenie, umiejętności i motywację. Matematyka może być fascynującą przygodą — przekonaj się, jak ją taką uczynić!
15.55 – 16.40 dr Tomasz Czyżycki – „Konkurs na Eksperyment Matematyczny w Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki.” Zajrzyj za kulisy Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki! Dowiedz się, jak matematyka może inspirować do eksperymentowania i odkrywania. Podczas spotkania poznasz wyjątkowe inicjatywy Centrum działającego przy Uniwersytecie w Białymstoku — w tym Konkurs na Eksperyment Matematyczny, który pobudza wyobraźnię i zachęca uczniów do samodzielnych badań. Zobacz najlepsze nagrodzone prace i odkryj, jak wygląda matematyka w wersji kreatywnej!
16.40 – 17.25 Paweł Perekietka – „Rozrywki matematyczne inż. Jeleńskiego.” 100 lat temu w Poznaniu wydano książkę pt. Līlāvatī. Rozrywki matematyczne. Inż. Szczepan Jeleński zebrał w niej łamigłówki, zagadki i zadania anegdotyczne. W 1928 r. wydano II część Rozrywek pt. Śladami Pitagorasa. Książki, wznawiane wielokrotnie, pomagały czytelnikom zrozumieć istotę myślenia matematycznego.
17.25 – 18.10 Alicja Gawrońska – „Odczarować matematykę”. Matematyka w codziennym życiu — odkryj jej praktyczną stronę! Zapraszam na inspirujące spotkanie, które pokaże, jak uczynić matematykę bliską uczniom i wciągającą. Poznasz pomysły na projekty, konkursy, szkolne święta matematyczne oraz aplikację MathCityMap, która zamienia naukę w przygodę. Spotkanie dostarczy gotowych rozwiązań do pracy w szkole podstawowej i odkryje przed Tobą interdyscyplinarne oblicze matematyki. Przyjdź i zobacz, jak matematyka może zaskakiwać!
18.10 – 18.55 Magdalena Dębska-Nalewajk – „Mały kryptolog- zadania logiczne, szyfry, kody oraz inne zagadki.” Mały kryptolog to zajęcia dla osób, które lubią wszelkiego rodzaju łamigłówki, zagadki logiczne, matematykę oraz historię. Dzięki zajęciom uczniowie ćwiczą spostrzegawczość, kreatywność, czujność, pracują zespołowo. Wspólnie zgłębimy tajemnice wybranych szyfrów, dowiemy się więcej o Enigmie, utajnimy i odtajnimy różne informacje.
18.55 – 19.00 – Podsumowanie
Prelegenci:
dr Anna Rybak – nauczyciel akademicki, koordynatorka Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki działającego w ramach Wydziału Matematyki na Uniwersytecie w Białymstoku. Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka matematyki i informatyki. Obecnie również prowadzi zajęcia dla uczniów i nauczycieli w ramach pracy Centrum oraz zajęcia z dydaktyki matematyki dla studentów – przyszłych nauczycieli matematyki. Naukowo zajmuje się badaniem efektywności kształcenia wspomaganego wykorzystaniem ICT. W swojej pracy dydaktycznej opiera się na teorii kształcenia konstruktywistycznego, prowadzącego uczniów do samodzielnego konstruowania wiedzy w wyniku prowadzonej przez nich pracy badawczej.
dr Tomasz Czyżycki – nauczyciel akademicki na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku. Od lat angażuje się w działalność dydaktyczną i popularyzatorską, bierze udział w pracach Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki od początku jego istnienia. Prowadził także koło olimpijskie oraz kursy przygotowujące do matury z matematyki na poziomie rozszerzonym. Zainteresowania naukowe: równania różniczkowe, dydaktyka matematyki.
Paweł Perekietka – absolwent informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Przez 20 lat pracował jako nauczyciel. Pomysłodawca konkursu KOALA (kombinatoryka, algorytmika, logika). Współautor tłumaczenia zasobów Computer Science Unplugged. Obecnie redaktor serwisu internetowego Muzeum Matematyki w Kórniku. Członek SNM-u.
Alicja Gawrońska – nauczycielka dyplomowana z ponad 30-letnim stażem zawodowym, wieloletni członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej, współzałożycielka Koła Wielkopolskiego SNM-u, członkini Zarządu Głównego SNM w obecnej kadencji. W swojej pracy często wykorzystuje nowoczesne technologie, realizuje projekty edukacyjne. Zaraża uczniów matematyką oraz zaprasza do udziału w różnych konkursach. Prowadzi wykłady i warsztaty na konferencjach matematycznych. Jej artykuły można znaleźć na blogu matematycznym Fundacji Edukacji na Nowo. Zainteresowania: łamigłówki logiczne, fotografia i eksperymenty kulinarne.
Magdalena Dębska- Nalewajk – absolwentka Kolegium Nauczycielskiego i Uniwersytetu Warszawskiego kierunku edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. Ukończyła studia podyplomowe terapii pedagogicznej oraz studia podyplomowe historii. Od 15 lat pracuje w szkole jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz historii. Koordynuje prace zespołu zajmującego się popularyzowaniem wiedzy o kryptologach, którzy złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Prowadzi kółko kryptologiczne dla najmłodszych. Interesuję się literaturą, teatrem oraz historią.
Kierownik formy: Gabriela Dolińska – nauczyciel konsultant MCDN Ośrodek w Oświęcimiu