środa w godz. od 15.00 do 18.45
Zajęcia odbędą się w MCDN Kraków, ul. Garbarska 1
Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcy świetlic, nauczyciele współorganizujący proces dydaktyczno – wychowawczy, asystenci międzykulturowi z Ukrainy, inni zainteresowani nauczyciele pracujący z najmłodszymi dziećmi
Informacje pod numerem telefonu: 12 422 14 49, 513 042 381.

Zainspirowanie nauczycieli przedszkoli i klas 1 – 3 do tworzenia projektów STEAM, dzięki którym najmłodsi uczniowie rozwijają swoje kompetencje poznawcze, w tym myślenie analityczne. Wzmacnianie współpracy i poczucia odpowiedzialności w grupach mieszanych kulturowo, poprzez wspólne zadania projektowe.
Podkreślenie roli nauczyciela jako przewodnika i mentora, który inspiruje, motywuje i ułatwia komunikację w klasie.
Wyposażenie nauczycieli w praktyczne narzędzia i scenariusze zajęć sprzyjających integracji międzykulturowej.
Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcy świetlic, nauczyciele współorganizujący proces dydaktyczno – wychowawczy, asystenci międzykulturowi z Ukrainy, inni zainteresowani nauczyciele pracujący z najmłodszymi dziećmi
Program konferencji:
| 14.45 -15.00
|
Rejestracja uczestników
|
| 15.00- 15.10
|
Uroczyste otwarcie konferencji
|
|
15.10- 15.40
|
„Mosty do przyszłości: STEAM wspierający myślenie, działanie i współpracę dzieci w różnorodnym środowisku edukacyjnym”
dr hab. Barbara Surma, prof. UIK – pedagog, teoretyk i praktyk. Naukowe zainteresowania to pedagogika przedszkolna i pedagogika Marii Montessori. Nauczyciel akademicki o długoletnim stażu, który łączy swoją działalność naukową z pracą z dziećmi w wieku przedszkolnym. Koordynator kilku projektów realizowanych na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, w tym o edukacji STEAM oraz STEAM, outdoor i zrównoważonym rozwoju
|
|
15.45 – 16.15
|
Edukacja jutra zaczyna się dziś: STEAM jako fundament rozwoju dziecka i budowania społeczeństwa przyszłości
Krystyna Zając – Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego w Szkole Podstawowej im. Bł. C. Borzęckiej w Krakowie, tutor, instruktorka uważności Kosmos i Kajo, zauroczona naturą edukatorka przyrodnicza. Współpracuje z fundacją Pójdźmy w las, Konewka oraz innymi instytucjami propagującymi edukację przez naturę i projekt.
|
| 16.15 – 16.30
|
Przerwa kawowa
|
|
16.30 – 18.45
|
Sesja warsztatowa
Uczestnicy konferencji zostaną podzieleni na grupy. Każda grupa, rotacyjnie, będzie miała możliwość udziału w poniższych warsztatach
|
| |
Warsztat 1
Gleba – naturalne środowisko życia roślin
dr hab. Barbara Surma, prof. UIK – pedagog, teoretyk i praktyk. Naukowe zainteresowania to pedagogika przedszkolna i pedagogika Marii Montessori. Nauczyciel akademicki o długoletnim stażu, który łączy swoją działalność naukową z pracą z dziećmi w wieku przedszkolnym. Koordynator kilku projektów realizowanych na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, w tym o edukacji STEAM oraz STEAM, outdoor i zrównoważonym rozwoju.
|
| |
Warsztat 2
Folkowe świąteczne ozdoby Polski i Ukrainy tworzone długopisem 3D
Piotr Mrokwa – Product Manager Aktin Pasjonat robotyki i nowoczesnych technologii oraz ekspert z zakresu obsługi i zastosowania okularów ClassVR w nauczaniu wieloprzedmiotowym. Trener Centrum Nowoczesnych Technologii Aktin, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu VR, robotyki oraz zastosowania druku 3D. Certyfikowany trener Akademii ClassVR od lat związany z Fundacją Wspierania Edukacji ProFuturo, gdzie na co dzień prowadzi zajęcia z metodycznego wykorzystania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych.
|
| |
Warsztat 3
Kodowanie emocji nie ma barier językowych
dr Irena Pulak – nauczyciel akademicki z długoletnim stażem, specjalista w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szeroko pojętym procesie edukacji. Autorka licznych publikacji na temat możliwości wspierania procesu nauczania – uczenia się za pomocą mediów cyfrowych.
dr Irmina Rostek, dr psychologii – Pracownik Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: psychologia rozwojowa człowieka oraz wspieranie rozwoju w biegu całego życia. Zaangażowana w realizację projektów Kitchen Lab for Kids oraz Kids Lab for Sustainability. Doświadczenie pracy w projektach pokazuje sens prowadzenia działań z zakresu edukacji STEAM w przedszkolu.
|
| |
Warsztat 4
Myśl jak inżynier – wyzwania STEAM-owe w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
dr Martyna Szczotka – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji artystycznej dzieci. Pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, a także prowadzi zajęcia z dziećmi w przedszkolu. Jest autorką kilku innowacji pedagogicznych.
dr Katarzyna Szewczuk – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracownik Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania dotyczą edukacji matematycznej oraz przyrodniczej, szczególnie metod nauczania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Prowadzi zajęcia z podstaw oraz metodyki edukacji matematycznej ukazując koncepcję STEAM studentom kierunków nauczycielskich. Uczestniczyła w realizacji dwóch projektów: Kitchen Lab for Kids oraz Kids Lab for Sustainability.
|
|
18.45
|
Podsumowanie i zakończenie konferencji
|
Jak połączyć rozwój poznawczy z integracją społeczną? Jak sprawić, by najmłodsi uczniowie, którzy mówią różnymi językami, potrafili myśleć razem? Edukacja STEAM — łącząca naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę — daje narzędzia, dzięki którym każde dziecko może poczuć się ważne, kompetentne i potrzebne. Wspólne odkrywanie, eksperymentowanie i rozwiązywanie problemów to najlepszy sposób, by rozwijać nie tylko umiejętności poznawcze, ale i współpracę między uczniami. Konferencja „Ramię w ramię w odkrywaniu” pokazuje, jak metodologia STEAM może stać się mostem — rozwijając myślenie analityczne, kreatywność i relacje między dziećmi z Polski i Ukrainy. Uczestnicy poznają przykłady dobrych praktyk z polskich szkół, w których projekty STEAM stały się językiem współpracy między dziećmi z Polski i Ukrainy. Podczas warsztatów pokażemy, jak zadania projektowe, eksperymenty i konstrukcje mogą rozwijać myślenie analityczne, współpracę i empatię jednocześnie, niezależnie od bariery językowej.
Kierownik formy: Katarzyna Cieciura


ZASADY REJESTRACJI I PŁATNOŚCI