Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli realizując kierunki polityki oświatowej państwa od dwóch lat organizuje szereg przedsięwzięć pod nazwą „Cyberświadomi”, mających na celu wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
Ideą naszej kampanii jest zainteresowanie nauczycieli problematyką cyberbezpieczeństwa i zainspirowanie ich do współpracy i własnych działań w tym zakresie, zapoznanie z problemem psychomanipulacji stosowanych przez twórców gier komputerowych i aplikacji internetowych w kontekście możliwości jakie stwarza wykorzystanie AI oraz zainspirowanie nauczycieli do aktywnego i rozsądnego wykorzystania potencjału AI na lekcji oraz w działaniach prewencyjnych szkoły.
Nasz projekt z racji swojej tematyki, która jest niezmiernie ważna i aktualna we współczesnym świecie, została doceniony i tym samym objęty patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Małopolskiego i Małopolską Kurator Oświaty. Projekt realizowany jest we współpracy z Departamentem Zdrowia, Rodziny, Równego Traktowania i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Cele przedsięwzięcia:
Opis wydarzeń zrealizowanych:
Konferencje w których wzięło udział ponad 2 tyś uczestników:
Dla uczniów:
Seminaria, w których wzięło udział łącznie ok 650 dyrektorów szkół i nauczycieli: 13 seminariów w gminach Skrzyszów, Ryglice, Wierzhosławice, Łużna, Nowy Sącz, Chełmiec, Świątniki Górne, Zator, Niepołomice, Zielonki, Zabierzów, Babice, Osiek
Wszyscy nauczyciele, rodzice i uczniowie- jesteśmy uczestnikami świata wirtualnego, dlatego tak istotne jest, by każda z tych grup podchodziła do narzędzi i treści publikowanych w mediach społecznościowych w sposób zdroworozsądkowy i przynoszący korzyści, ale umiejętnie eliminujący wszelkie niebezpieczeństwa. Odpowiednie podejście do internetu i narzędzi cyfrowych jest możliwe, ale jak to zrobić bezpiecznie opowiedzą specjaliści, którzy w unikatowym cyklu podcastów.
dla nauczycieli i rodziców:
Dla uczniów:
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]