W roku szkolnym 2023/2024 dalsze działania na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, zostało uznane przez Ministra Edukacji i Nauki za ważny kierunek polityki oświatowej państwa.
Wśród licznych przedsięwzięć podejmowanych w tym kierunku znajduje się także wspieranie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego, chociaż do źródeł kultury antycznej i filozofii możemy sięgać nie tylko na przedmiotach humanistycznych.
Dostosowując naszą ofertę edukacyjną do obowiązującej polityki oświatowej, przygotowaliśmy dla Państwa cykl szkoleń wspierających rozwój edukacji klasycznej. Nasze propozycje przybliżają paradygmaty edukacji klasycznej oraz przedstawiają praktyczne planowanie działań w obszarze dydaktyczno-wychowawczym. Wskazują również sposoby realizacji nadzoru pedagogicznego z uwzględnieniem kierunków polityki państwa. Adresowane są do dyrektorów, nauczycieli, wychowawców szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Mamy nadzieję, że dzięki wymianie poglądów dokonany zostanie również przegląd działań już podjętych w tym zakresie, co może stać się inspiracją do ich kontynuacji lub wdrażania w innych placówkach szkolnych.
Trenerzy prowadzący spotkania posiadają doświadczenie w zakresie popularyzacji edukacji klasycznej: zarówno w ramach współpracy z uczelniami wyższymi i instytucjami kultury, jak i w mediach. Proponowane zagadnienia i rozwiązania z tej dziedziny zakładają uwrażliwianie uczniów (i nie tylko) na dziedzictwo kulturowe Europy, które jest wciąż obecne i silnie oddziałujące na kształt współczesnego świata.
Szczegółowe informacje wraz z możliwością zapisu:
Edukacja klasyczna w szkolnej ławce
Edukacja klasyczna w szkolnej ławce – język polski
Edukacja klasyczna w szkolnej ławce – historia – wiedza o społeczeństwie
Edukacja klasyczna – narzędziownik dyrektora
Edukacja klasyczna – dyrektor i nauczyciele a wskazania oświatowe państwa
Jak zabłysnąć w czasie rozmowy wykorzystanie edukacji klasycznej na lekcjach geografii
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.