Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, edukacja zdrowotna, myślenie wizualne w edukacji – to tylko wybrane tematy grudniowego wydania naszego miesięcznika.
W ostatnim w 2020 roku numerze „Hejnału Oświatowego” koncentrujemy się na problematyce edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Zagadnienia z tym związane mają swoje miejsce w wielu obowiązujących aktach prawnych, począwszy od zapisu w art. 5 Konstytucji RP: Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. W grudniowym numerze „Hejnału” znajdą Państwo artykuły przedstawiające główne założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju, a także rozwijające zagadnienie miejsca i roli tej edukacji, zwanej również edukacją dla przyszłości.
Zwracamy szczególną uwagę na tekst dr Iwony Ocetkiewicz (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie) Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – potrzeba czy obowiązek?, podkreślający znaczenie prowadzenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju w szkole. Istotne jest też wskazanie roli nauczycieli w nabywaniu przez uczniów kompetencji kluczowych w ramach tejże edukacji. Treść i zakres artykułu oscylują wokół szkoły, nauczyciela i ucznia w kontekście edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Autorka przytacza wyniki badań naukowych dotyczące wiedzy nauczycieli na temat tej edukacji. Zwraca uwagę na polską szkolną podstawę programową, która w ramach poszczególnych przedmiotów, na wszystkich etapach edukacyjnych, zawiera cele i zadania kompatybilne z możliwościami kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych na rzecz edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Więcej informacji w „Hejnale Oświatowym” nr 12/198/2020.
Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków, ul. Galicyjska 9. Wydarzenie zorganizowane wspólnie z małopolskimi uczelniami, instytutami naukowymi i branżowymi centrami umiejętności dla uczniów szkół ponadpodstawowych studentów/doktorantów oraz wszystkich osób dorosłych zainteresowanych rozwojem zawodowym.
Biznes i zarządzanie to przedmiot, który zastąpił w szkołach ponadpodstawowych podstawy przedsiębiorczości. W jego ramach uczniowie rozwijają kluczowe kompetencje przyszłości – współpracę, komunikację, kreatywność oraz innowacyjne podejście do wyzwań gospodarczych i społecznych.