04.07.2023

Grywalizacja, jako innowacyjne narzędzie pomocne we wspieraniu zaangażowania i motywacji oraz procesu uczenia się – publikacja pokonferencyjna

Otwarcie konferencji

Odpowiednio wykorzystane gry edukacyjne i rozwojowe mogą pomóc w pozyskiwaniu i przyswajaniu wiedzy. Dzięki mechanizmom znanym z gier, takim jak: zdobywanie punktów, rankingi, rozwiązywanie zadań, zaliczanie poziomów, zdobywanie nagród i ciekawe wyzwania, itp. odpowiednio przystosowanym do prowadzonych zajęć w szkole – jak potwierdzają badania – można stworzyć interaktywną i angażującą atmosferę w klasie.

15 czerwca, obyła się konferencja online pt. „Grywalizacja i gry symulacyjne – jako narzędzia wspierania procesów edukacyjnych i szkoleniowych”, zorganizowana wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Wydarzenie stało się przestrzenią do wymiany poglądów i doświadczeń związanych z zastosowaniem grywalizacji w edukacji.

Uroczystego otwarcia konferencji dokonał  dr Łukasz Cieślik, Dyrektor MCDN, który podkreślił znaczenie współpracy nauczycieli z pracownikami wyższych uczelni w zakresie doskonalenia procesu nauczania i uczenia się.

Zaproszeni prelegenci wygłosili swoje prelekcje, dzieląc się swoją wiedzą w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań edukacyjnych w pracy z młodzieżą.
Dr Marek Makowiec przekonywał o dużym potencjale grywalizacji w rozwijaniu i wzmacnianiu motywacji w procesie uczenia się, bazując na wynikach prowadzonych badań oraz efektach realizowanych projektów grywalizacyjnych w obszarze edukacji.
Aleksandra Witoszek-Kubicka zaprezentowała m.in. wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektów badawczych w obszarze grywalizacji zajęć ze studentami.
Marcin Pałys zaprezentował i rozwinął zagadnienia dot. zastosowania storytellingu w edukacji, jako skutecznego narzędzia, które może wpływać na zaangażowanie uczniów i pomagać w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu różnych umiejętności.
Andrzej Peć omówił znaczenie gier w edukacji oraz ukazał możliwości kreatywnej edukacji poprzez gry.
Sławomir Czuba przedstawił zasady tworzenia gry planszowej na zajęcia z młodzieżą oraz przykłady popularnych gier do wykorzystania na lekcjach.
Bożena Janowska przekonywała jak ważne jest poznanie i rozwijanie własnych kompetencji, osoby prowadzącej zgrywalizowane zajęcia.
Anna Gąsiorowska zaprezentowała możliwości platformy Aribo oraz rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, we wspieraniu procesów edukacji i szkoleń.
Anna Chabińska-Węgrecka podzieliła się swoim doświadczeniem we wdrażaniu grywalizacji na lekcjach języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej.

Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem, a poziom merytoryczny i poruszone kwestie, jednoznacznie wskazały – na zasadność stosowania gier i grywalizacji w edukacji i szkoleniach.

Grywalizacja została zaprezentowana, przez zaproszonych ekspertów, jako metoda i narzędzie, które znakomicie wpisuje się w obraz skutecznego uczenia opartego na współpracy i osobistym zaangażowaniu.

Należy jednak pamiętać, że grywalizacja nie powinna zastępować tradycyjnych metod nauczania, ale raczej stanowić uzupełnienie i być dodatkowym elementem, który może pomóc wzmacniać zaangażowanie i motywację uczniów. Ważne jest, aby była odpowiednio dostosowana do potrzeb i umiejętności uczniów oraz właściwie przygotowana – uwzględniając cel, poruszane zagadnienia i wsparcie procesów edukacyjnych.

Galeria zdjęć

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube