Odpowiednio wykorzystane gry edukacyjne i rozwojowe mogą pomóc w pozyskiwaniu i przyswajaniu wiedzy. Dzięki mechanizmom znanym z gier, takim jak: zdobywanie punktów, rankingi, rozwiązywanie zadań, zaliczanie poziomów, zdobywanie nagród i ciekawe wyzwania, itp. odpowiednio przystosowanym do prowadzonych zajęć w szkole – jak potwierdzają badania – można stworzyć interaktywną i angażującą atmosferę w klasie.
15 czerwca, obyła się konferencja online pt. „Grywalizacja i gry symulacyjne – jako narzędzia wspierania procesów edukacyjnych i szkoleniowych”, zorganizowana wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Wydarzenie stało się przestrzenią do wymiany poglądów i doświadczeń związanych z zastosowaniem grywalizacji w edukacji.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dr Łukasz Cieślik, Dyrektor MCDN, który podkreślił znaczenie współpracy nauczycieli z pracownikami wyższych uczelni w zakresie doskonalenia procesu nauczania i uczenia się.
Zaproszeni prelegenci wygłosili swoje prelekcje, dzieląc się swoją wiedzą w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań edukacyjnych w pracy z młodzieżą.
Dr Marek Makowiec przekonywał o dużym potencjale grywalizacji w rozwijaniu i wzmacnianiu motywacji w procesie uczenia się, bazując na wynikach prowadzonych badań oraz efektach realizowanych projektów grywalizacyjnych w obszarze edukacji.
Aleksandra Witoszek-Kubicka zaprezentowała m.in. wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektów badawczych w obszarze grywalizacji zajęć ze studentami.
Marcin Pałys zaprezentował i rozwinął zagadnienia dot. zastosowania storytellingu w edukacji, jako skutecznego narzędzia, które może wpływać na zaangażowanie uczniów i pomagać w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu różnych umiejętności.
Andrzej Peć omówił znaczenie gier w edukacji oraz ukazał możliwości kreatywnej edukacji poprzez gry.
Sławomir Czuba przedstawił zasady tworzenia gry planszowej na zajęcia z młodzieżą oraz przykłady popularnych gier do wykorzystania na lekcjach.
Bożena Janowska przekonywała jak ważne jest poznanie i rozwijanie własnych kompetencji, osoby prowadzącej zgrywalizowane zajęcia.
Anna Gąsiorowska zaprezentowała możliwości platformy Aribo oraz rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, we wspieraniu procesów edukacji i szkoleń.
Anna Chabińska-Węgrecka podzieliła się swoim doświadczeniem we wdrażaniu grywalizacji na lekcjach języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej.
Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem, a poziom merytoryczny i poruszone kwestie, jednoznacznie wskazały – na zasadność stosowania gier i grywalizacji w edukacji i szkoleniach.
Grywalizacja została zaprezentowana, przez zaproszonych ekspertów, jako metoda i narzędzie, które znakomicie wpisuje się w obraz skutecznego uczenia opartego na współpracy i osobistym zaangażowaniu.
Należy jednak pamiętać, że grywalizacja nie powinna zastępować tradycyjnych metod nauczania, ale raczej stanowić uzupełnienie i być dodatkowym elementem, który może pomóc wzmacniać zaangażowanie i motywację uczniów. Ważne jest, aby była odpowiednio dostosowana do potrzeb i umiejętności uczniów oraz właściwie przygotowana – uwzględniając cel, poruszane zagadnienia i wsparcie procesów edukacyjnych.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.