Jak zachęcić do ruchu i jak promować zdrowy styl życia? Jak często i jak długo się ruszać, by być zdrowym i utrzymywać dobrą kondycję? W jaki sposób zachęcić do aktywności użytkowników laptopów i dzieci, których rodzice nie uprawiają żadnego sportu? Wychowanie fizyczne jako szkolny przedmiot może przyczynić się popularyzacji zdrowego stylu życia, dbałości o zbilansowaną dietę, a także motywować do podejmowania wyzwań. Uczy pracy zespołowej i systematyczności.
O tym i o wielu innych zagadnieniach związanych z kulturą fizyczną społeczeństwa rozmawialiśmy 8 listopada br. na organizowanym przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego, Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną „Krakowski Ośrodek Kariery” i Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli seminarium „I wuefista jest doradcą zawodowym!” Podczas spotkania głos zabrali wuefiści, trenerzy personalni i mentalni, fizjoterapeuci oraz doradcy metodyczni i zawodowi.
Skutki pandemii widoczne są w kondycji zdrowotnej Polaków; badania i statystyki są w tym względzie nieubłagane. Trenerzy personalni obserwują porzucenie aktywności fizycznej nawet przez osoby młode: już 30-latkowie potrzebują specjalistycznych ćwiczeń i treningów związanych np. z potrzebą wyeliminowania bólu spowodowanego … brakiem ruchu! W trakcie seminarium padały pomysły i gotowe rozwiązania na poprawę stylu życia i samopoczucia młodzieży i dorosłych.
Uczestnicy poznali także koncepcję lekcji na stadionie i zaznajomili się z profesjami sportowymi, pracą na stanowiskach związanych z obsługą imprez sportowych i wsparciem sportowców.
Osoby marzące o karierze sportowej powinny mieć plan B, nie tylko dlatego, że są narażone na kontuzje, ale przede wszystkim z powodu czasu trwania kariery sportowej.
Absolwenci uczelni sportowych świetnie sobie radzą w życiu zawodowym, nawet jeśli wykonują pracę niezwiązaną ściśle z wykształceniem akademickim.
Nauczyciele sportu i trenerzy ruchu, szczególnie ci pracujący z najmłodszymi dziećmi, powinni też posiadać wiedzę o zaburzeniach rozwojowych i ich objawach. Ten temat zgłębił w czasie seminarium specjalista fizjoterapii na przykładzie zaburzeń integracji sensorycznej.
W seminarium uczestniczyli: Szczepan Badowski, Bartosz Bieszczanin, Paulina Bieszczanin, Agata Chudzikiewicz, Tomasz Dudek, Marcin Marek, Arkadiusz Myśliwiec i Agata Wdowik, a dyskusję moderował Janusz Łopuch.
Podczas spotkań z cyklu „Odczarowujemy doradztwo zawodowe” pokazujemy doradztwo zawodowe w praktyce 10 wybranych przedmiotów obowiązkowych w szkole. Za nami 2 seminaria z cyklu: o języku polskim i wychowaniu fizycznym.
W kolejnych miesiącach przedmiotami wiodącymi będą: biologia, chemia, matematyka, fizyka, informatyka, plastyka, geografia i historia.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.