Proces uczenia się matematyki to interakcja między uczniem a nauczycielem. Uczeń naśladuje nauczyciela, a nauczyciel doskonali się wraz z uczniem – działają razem. Kiedy nauczyciel lubi zajmować się matematyką, to jego uczeń też to polubi.
25 października br., blisko 200 nauczycieli matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych uczestniczyło w konferencji pt. „Ja, mój uczeń i matematyka” zorganizowanej przez MCDN Ośrodek w Krakowie wraz z Krakowskiem Młodzieżowym Towarzystwem Przyjaciół Nauk i Sztuk w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana.
Otwarcia konferencji dokonali Małgorzata Dutka-Mucha, wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie oraz Bartłomiej Kocurek, dyrektor Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana, życząc uczestnikom niesłabnących sił twórczych, nowych inspiracji oraz satysfakcji z efektów pracy dydaktycznej.
Celem konferencji było zaprezentowanie sposobów na przełamanie metodycznej rutyny w nauczaniu matematyki oraz wymiana doświadczeń i dzielenie się przykładami dobrych praktyk w zakresie niekonwencjonalnych metod i form pracy z uczniami.
Motywem przewodnim wykładu dra Jakuba Kabata z Instytut Matematyki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie było wykorzystanie zasobów multimedialnych w celu urozmaicenia zajęć szkolnych lub organizacji konkursu, np. „Matematyczna Wideomania, czyli Matematyka okiem Sympatyka” (więcej informacji).
Marta Rajek, kierownik pracowni kultury nauki i informacji Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana przedstawiła cele i założenia organizowanego wraz z Oddziałem Krakowskim Polskiego Towarzystwa Matematycznego konkursu pn. „Małopolski Konkurs Prac Matematycznych” (więcej informacji).
Laureaci nagrody I stopnia ubiegłorocznej edycji tego konkursu: Jakub Skalany i Kacper Błachut z I Liceum Ogólnokształcące im. Seweryna Goszczyńskiego w Nowym Targu, Joanna Dobrowolska z VII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Reja w Krakowie, Weronika Stypuła z X Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Maja Wastag i Mateusz Wastag ze Szkoły Podstawowej Zakonu Pijarów im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie zaprezentowali uczestnikom konferencji swoje prace konkursowe.
Nauczyciele matematyki i opiekunowie naukowi ww. uczniów: Joanna Trybuła, dr Bronisław Pabich, Daniel Danieluk i Anna Ryszka podzielili się z kolei swoim doświadczeniem w rozwijaniu matematycznej aktywności i zainteresowań uczniów.
Nauczyciele i uczniowie zgodnie wykazali, że:
Uczestnicy konferencji wzięli udział w anonimowej ankiecie dotyczącej wzajemnych oczekiwań uczniów wobec nauczycieli i nauczycieli wobec uczniów, będącej podsumowaniem dyskusji na temat roli nauczyciela w procesie wspierania rozwoju osobistego uczniów.
Jak wspierać młodych ludzi w odkrywaniu sensu życia i budowaniu wewnętrznej siły? Jakie narzędzia mogą pomóc nauczycielom, psychologom i pedagogom w tym procesie? O tych i innych –ważnych dla edukacji i wychowania – zagadnieniach rozmawialiśmy 12 lutego br. podczas konferencji poświęconej logowychowaniu i logoprofilaktyce.
Uczniowie stworzyli start-upy, innowacyjne biznesplany, wykazując się wyjątkowymi pomysłami oraz przedsiębiorczością. Udowodnili, że potrafią pracować w zespole. Ich postawa zasługuje na szczególne wyróżnienie.