Proces uczenia się matematyki to interakcja między uczniem a nauczycielem. Uczeń naśladuje nauczyciela, a nauczyciel doskonali się wraz z uczniem – działają razem. Kiedy nauczyciel lubi zajmować się matematyką, to jego uczeń też to polubi.
25 października br., blisko 200 nauczycieli matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych uczestniczyło w konferencji pt. „Ja, mój uczeń i matematyka” zorganizowanej przez MCDN Ośrodek w Krakowie wraz z Krakowskiem Młodzieżowym Towarzystwem Przyjaciół Nauk i Sztuk w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana.
Otwarcia konferencji dokonali Małgorzata Dutka-Mucha, wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie oraz Bartłomiej Kocurek, dyrektor Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana, życząc uczestnikom niesłabnących sił twórczych, nowych inspiracji oraz satysfakcji z efektów pracy dydaktycznej.
Celem konferencji było zaprezentowanie sposobów na przełamanie metodycznej rutyny w nauczaniu matematyki oraz wymiana doświadczeń i dzielenie się przykładami dobrych praktyk w zakresie niekonwencjonalnych metod i form pracy z uczniami.
Motywem przewodnim wykładu dra Jakuba Kabata z Instytut Matematyki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie było wykorzystanie zasobów multimedialnych w celu urozmaicenia zajęć szkolnych lub organizacji konkursu, np. „Matematyczna Wideomania, czyli Matematyka okiem Sympatyka” (więcej informacji).
Marta Rajek, kierownik pracowni kultury nauki i informacji Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana przedstawiła cele i założenia organizowanego wraz z Oddziałem Krakowskim Polskiego Towarzystwa Matematycznego konkursu pn. „Małopolski Konkurs Prac Matematycznych” (więcej informacji).
Laureaci nagrody I stopnia ubiegłorocznej edycji tego konkursu: Jakub Skalany i Kacper Błachut z I Liceum Ogólnokształcące im. Seweryna Goszczyńskiego w Nowym Targu, Joanna Dobrowolska z VII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Reja w Krakowie, Weronika Stypuła z X Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Maja Wastag i Mateusz Wastag ze Szkoły Podstawowej Zakonu Pijarów im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie zaprezentowali uczestnikom konferencji swoje prace konkursowe.
Nauczyciele matematyki i opiekunowie naukowi ww. uczniów: Joanna Trybuła, dr Bronisław Pabich, Daniel Danieluk i Anna Ryszka podzielili się z kolei swoim doświadczeniem w rozwijaniu matematycznej aktywności i zainteresowań uczniów.
Nauczyciele i uczniowie zgodnie wykazali, że:
Uczestnicy konferencji wzięli udział w anonimowej ankiecie dotyczącej wzajemnych oczekiwań uczniów wobec nauczycieli i nauczycieli wobec uczniów, będącej podsumowaniem dyskusji na temat roli nauczyciela w procesie wspierania rozwoju osobistego uczniów.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.