Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie? To przewodnie pytanie, które 11 stycznia br. postawili sobie uczestnicy konferencji profilaktycznej zorganizowanej we współpracy Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie oraz Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej wraz z siecią współpracujących organizacji pozarządowych.
Głównym celem wydarzenia, które zgromadziło około 100 osób stacjonarnie oraz 210 uczestników w formie online, przede wszystkim nauczycieli, psychologów, pedagogów oraz dyrektorów szkół z województwa małopolskiego, była refleksja nad wyzwaniami wychowawczymi i profilaktycznymi problemów dzieci i młodzieży w aspekcie dynamicznych zmian współczesnego świata, przed którymi stoją rodzice i nauczyciele. Próbę zmierzenia się z odpowiedzią na wiele trudnych pytań w tym kontekście podjął dr Szymon Grzelak – Prezes Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej wraz z zespołem współpracowników.
Dr Grzelak jest autorem i propagatorem Modelu Profilaktyki Zintegrowanej, czyli kompleksowego podejścia do profilaktyki. W tym ujęciu poszczególne problemy i zachowania ryzykowne młodzieży są postrzegane i analizowane w szerokim kontekście wielu innych problemów i zachowań ryzykownych, co pozwala na poszukiwanie ich wspólnych przyczyn i uwarunkowań. W podejściu zintegrowanym szczególną wagę przywiązuje się do wspierania czynników chroniących, dostrzegania i uwzględniania roli różnych podmiotów mających wpływ na młodzież: rodziców, szerszej rodziny, nauczycieli, samorządu, organizacji pozarządowych, organizacji religijnych, czy wreszcie samej młodzieży.
Wiosną 2023 Instytut Profilaktyki Zintegrowanej opublikował raport „Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie”, oparty na badaniach przeprowadzonych wśród 80 000 odbiorców – uczniów, rodziców, nauczycieli. Raport przedstawia ważne wnioski i rekomendacje dotyczące wspierania kondycji psychicznej młodzieży. Co ciekawe, publikacja nie jest jedynie odpowiedzią na bieżącą sytuację, jaką mamy w roku 2023, ale ma charakter ponadczasowy. Raport opiera się o kontekst wydarzeń ostatnich trzech, trudnych lat, analizuje sytuację w oparciu o zintegrowane podejście do profilaktyki, a jego rekomendacje mają wspierać decydentów, wychowawców oraz specjalistów w skutecznym i sprawnym reagowaniu na różne możliwe kryzysy przyszłości tak, by zminimalizować koszty zdrowotne i rozwojowe ponoszone przez dzieci i młodzież.
Uczestnicy konferencji mogli wysłuchać wybranych elementów raportu.
W pierwszej części dr Szymon Grzelak przedstawił najważniejsze wyniki z publikacji, ze szczególnym uwzględnieniem faktów mówiących o tym, co wspiera kondycję psychiczną uczniów, a co wpływa na nią negatywnie, zachęcał do budowania „odporności kryzysowej” wśród uczniów w niestabilnym świecie, wskazywał na szczególnie ważną kwestię zadbania o kondycję psychiczną nauczycieli i rodziców oraz zachęcał do odwagi w byciu „dobrym, wymagającym przewodnikiem” dla młodzieży.
W drugiej części Katarzyna Świerzewska, Agnieszka Stec, Marcin Mądry oraz Agata Balcerzak podsumowali dotychczasowe inicjatywy w nurcie profilaktyki zintegrowanej zrealizowane na terenie województwa małopolskiego. Wynikało z nich, że w latach 2011 – 2023 w Małopolsce dokonano ponad 600 działań profilaktycznych opartych o model profilaktyki zintegrowanej, w których wsparto kondycję psychiczną 25 000 uczniów, ponad 5600 rodziców oraz 5000 nauczycieli.
Zespół IPZIN zaprezentował nowe kierunki oraz potencjalne możliwości współpracy z placówkami i samorządami zainteresowanymi zintegrowanym podejściem. Programy profilaktyczne oparte o Model Profilaktyki Zintegrowanej, adresowane są do uczniów klas 5-8 szkoły podstawowej oraz klas 1 szkoły ponadpodstawowej, rodziców uczniów biorących udział w projekcie, a także kadry psychologiczno-pedagogicznej szkoły. To działania takie jak: Gwiazda Mocy dla uczniów klas 6-7 szkoły podstawowej, Archipelag Skarbów dla uczniów klas 7 i 8 szkoły podstawowej oraz klas 1 szkoły ponadpodstawowej, szkolna inicjatywa profilaktyczna Nawigacja w Każdą Pogodę uczniów klas 5-8 szkoły podstawowej oraz klas 1 szkół ponadpodstawowych.
Wspomniano również o możliwości przeprowadzenia zindywidualizowanych badań dla konkretnej placówki w ramach Barometru Profilaktycznego Szkoły (BPS), czyli diagnozy pozytywnego potencjału i problemów dzieci i młodzieży w ujęciu profilaktyki zintegrowanej (badania stacjonarne).
Osobą koordynującą konferencję z ramienia Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli była Marta Szałach – nauczycielka -konsultantka MCDN ds. wychowania, profilaktyki, opieki i doradztwa zawodowego. Wydarzenie otworzył dr Łukasz Cieślik – Dyrektor MCDN. Podczas spotkania obecne były również: Małgorzata Dutka-Mucha – Wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie oraz Jolanta Czuchnowska – Kierownik Działu Doskonalenia i Doradztwa MCDN.
Zaproszenie do wymiany zawodowych inspiracji dotyczących wychowania i profilaktyki.
Podczas konferencji zostało rozdanych 100 egzemplarzy książkowej wersji Raportu „Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie”. Dla wszystkich zainteresowanych Raport jest dostępny także online – do pobrania w całości w formacie pdf i epub.
Zapraszamy Państwa do wdrażania wniosków i rekomendacji zawartych w Raporcie „Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie” w swojej codziennej pracy profilaktycznej i wychowawczej w szkołach.
Wszystkich specjalistów i praktyków zajmujących się pracą z młodzieżą zachęcamy do inspirującej wymiany doświadczeń poprzez dzielenie się wdrożonymi praktykami i wnioskami. Przygotowaliśmy ankietę online umożliwiającą podanie od jednego do trzech przykładów praktycznego zastosowania wybranych wniosków i rekomendacji zawartych w Raporcie. Wypełnienie ankiety zajmie kilka minut, a zebrane informacje przyczynią się do rozwoju naszej pracy w obszarze zapobiegania problemom dzieci i młodzieży.
Udział IPZIN w konferencji oraz materiały konferencyjne zostały współfinansowane z projektu „Profilaktyka zintegrowana w niestabilnym świecie. Wzmacnianie odporności psychicznej nastolatków” realizowanego przez IPZIN w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II”.
Osobna informacja na stronie, w zakładce PROFILAKTYKA ZINTEGROWANA oraz na stronie IPZIN w aktualnościach.
Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie?
„W sytuacji kryzysów, które obniżają kondycję psychiczną w skali całego społeczeństwa, specjalistów zawsze będzie za mało i zawsze będą trochę za daleko. Natomiast nauczycieli i wychowawców są dziesiątki tysięcy. A rodziców, babć i dziadków oraz życzliwych rówieśników są miliony” – rozmowa z dr Szymonem Grzelakiem, psychologiem, założycielem i prezesem Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej wokół Raportu „Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie?”
Katarzyna Pelc „Pierwszy krok”, 21.01.2024 r.
https://www.radiokrakow.pl/audycje/jak-wspierac-mlodziez-w-niestabilnym-swiecie
Dla zainteresowanych osób udostępniamy pełne nagranie konferencji: https://youtu.be/myDXV7dHkcI
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.