Wiele przypadków trudności w nauce, takich jak trudności w pisaniu i czytaniu, a także zaburzeń artykulacji i problemów językowych oraz często współistniejących z nimi zaburzeń emocjonalnych, ma swe źródło w trudnościach przetwarzania dźwięku na poziomie centralnym.
Nadmiar wszelkiego rodzaju bodźców wzrokowych i słuchowych staje się olbrzymim problemem nie tylko w przedszkolu i szkole gdzie utrudnia opanowanie przekazywanych treści oraz komunikację ale dotyczy również środowiska w którym funkcjonują dzieci.
Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków – ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do przeżytych doświadczeń. Jest podstawą słyszenia mowy oraz nabywania mowy czynnej. Wpływa na umiejętność czytania, która wymaga dźwiękowego odtwarzania słów na podstawie widzianych liter oraz pisania, gdzie usłyszane w wyrazie dźwięki wyznaczają kolejność ich zapisywania za pomocą liter.
Przejawem zaburzeń percepcji słuchowej może być opóźnienie rozwoju mowy lub zaburzenia mowy we wczesnym dzieciństwie, natomiast u uczniów klas wczesnoszkolnych mogą występować specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ze słuchu.
W trakcie konferencji odniesiemy się do Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD, jaki i do terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej, jej wpływu na trudności w czytaniu i pisaniu.
Wykładowcami na konferencji będą Aleksandra Stojak i Aleksandra Kaczyńska, specjalistki z zakresu zaburzeń percepcji słuchowej z Centrum Protezowania i Rehabilitacji Słuchu FONETIKA w Warszawie, Agnieszka Dłużniewska, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika, surdologopeda, afazjolog adiunkt w Zakładzie Surdopedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Program konferencji i możliwość zapisu znajdą Państwo na stronie: Zaburzenia percepcji słuchowej a rozwój kompetencji językowych oraz umiejętności czytania i pisania
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.